Wednesday, September 17, 2014

https://www.facebook.com/hamdi.husin.7

Assalam......sahabat2 yg nak contact, boleh melalui fb saya di atas....sng skit...inshaaAllah

Friday, August 23, 2013

Assalamualaikum semua....dah lame x update blog. Semakin hari semakin disibukkan duniawi. Namun bisa jadi ibadat jika niat kerana Allah, untuk kerja2 agama, dan utk berkhidmat pada diri dan juga makhluk lain. Lagi dua sem lagi utk sampai ke tahun klinikal, doakan saya lulus dgn cemerlang utk 2nd professional exam....uhibbukum fillah...:)

Monday, February 18, 2013

Allah Ta'ala Maha Berkuasa... makhluk  langsung tidak boleh berbua apa-apa tanpa izinNYA.

Dia juga Yg menghidupkan dan Yg mematikan. Dia Yg menjadikan kita daripada tiada kepada ada di atas muka bumi ini.

Hidup di dunia mmg sementara, akhirat kekal abadi.

Sedih...

Baru dpt khabar seorang kawan lama telah kembali kpd Allah Ta'ala. Kami berkawan baik di sekolah rendah dahulu. Arwah seorang perempuan yg baik....kami berkawan di sekolah rendah dulu. Masa tu...masih belum kenal sngt erti ikhtilat. Moga Allah ampun~

Aku seorang ketua pengawas di sekolah rendah dulu dan arwah penolong ketua. Banyak kenangan di sekolah dulu semasa mnjalankan amanah sedaya mungkin sebagai org yg dipertanggungjawabkan.

Masuk pertandingan bahas bahasa melayu sama2.....arwah pendebat pertama....aku pendebat kedua...firdaus pendebat ketiga. Kami baik, alhamdulillah.

Maknya seorang ustazah sekolah agama rakyat, begitu juga dgn ummiku. Mereka pun berkawan rapat. Alhamdulillah...kami mmg pelajar yg agak cerdik di sekolah rendah dulu...UPSR..arwah 5A..aku 4A je....SSRA...rasenye kami berdue je dpt 4A, Allah bagi sbg ujian. Kelakar mase tu....boleh kan aku ad perasaan suka kat arwah..tapi x penah ckp pun.

Mak arwah ajar bahasa Arab....begitu juga ummiku...tapi mereka di sekolah yang berlainan. Rasenye kami je antara yg pandai bahasa arab di sekolah tp arwah lg rajin.

Apabila masuk sekolah menengah agama, arwah di SMKA utk perempuan yg baik di Melaka manakala aku di SMKA utk lelaki, pun di Melaka.

Dan lps tu....Allah bg aku faham sikit demi sedikit adab pergaulan dgn asbab ustaz dan guru2 yg baik dan aku pun belajar supaya menjaga ikhtilat di luar walaupun di sekolah dan asrama tiada pelajar perempuan.

Dan kami langsung x berhubung lps tu sbb aku mahu lebih brhati-hati dlm bab ikhtilat ni. Cuma lepas hampir 5 thn lps tu...waktu nak SPM...maka aku  msj utk doakan kejayaan masing2.

Asbab arwah meninggal....turun flight n pengsan n 4 hours later....Allah took her.

I heard from my prof by the last year about that condition which is probably caused by the problem of veins in the lower limb during prolonged sit during flight without any movement. And this can lead to death after coma due to insufficient blood supply to head. I'm still confusing about that and I have to ask from his explanation  again.

This is just a studying from medical course BUT the true believe and faith to Allah and His Qoda' and Qodar is absolutely pertinent for us as a muslim and mu'min.

Moga Allah tempatkan arwah di tempat org2 yg soleh dan solehah. Allah lebih sayang dia. Amin~

Wednesday, August 1, 2012

Semoga Allah menerima taubat saya dan kita semua. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita dan menjauhkan kita daripada azab nerakaNya dengan RahmatNya.

Wednesday, April 18, 2012

Gempa?

assalamualaikum...

Alhamdulillah, dapatlah kiranya 'update' blog ni seadanya dgn izinNya.

Beberapa hari yg lepas, aku mengikuti kuliyah di masjid bersama ayah dan atuk. Ustaz tersebut menyambung kuliyahnya drpd bacaan sebuah hadith yg panjang yang dibaca sebelum ini. Alhamdulillah, diberi kesempatan sempena cuti 'midterm' dgn izinNya.

Potongan hadith yg kiranya lebih kurg aku faham adalah sebegini..~ Hadith tersebut diceritakan oleh Nabi tercinta kita, Baginda Muhammad saw melalui mimpinya, yakni wahyu drpd Allah Ta'ala.

Pada hari akhirat nanti, akan dipanggil seorang hamba Allah utk diterima buku catitan amalnya. Orang itu berasa gerun dan takut utk menghadap Allah Ta'ala, Tuhan sekalian makhluk. Malangnya, dia menerima buku tersebut melalui tangan kirinya, yakni menandakan amalannya di dunia adalah buruk dan dia akan diazab. Namun demikian, sejurus saja selepas itu, asbab rasa takutnya kpd Allah semasa hidup di dunia, maka Allah Ta'ala dgn sifat RahimNya mengizinkannya menerima buku tersebut melalui tgn kanannya, maka dia selamat.

Pengajaran yang dibawa oleh ustaz tersebut adalah kita sebagai manusia dan hamba Allah hendaklah sentiasa mengamalkan perasaan takut dan gerun dgn kehebatan dan kebesaran Allah Ta'ala di samping beramal taat kpd perintahNya. Ustaz tu berkata, hari ini kebanyakan org Islam membuat silap dlm perasaan takut kpd Allah Ta'ala. Kebanyakan kita takut kpd Allah ketika waktu azab ataupun ketika azab dtg. Contoh yg paling dgn situasi sekarang adalah tentang gempa bumi di Indonesia hari tu. Sebahagian besar kita hanya benar2 mengingati dan takut kpd Allah selepas kejadian itu. Sedangkan menurut ilmu ustaz yg alim itu, perasaan takut kpd Allah oleh hamba2Nya yg soleh sebenarnya tidak mengira waktu dan situasi, sama ada susah atau senang, perasaan takut mereka kpd Allah sentiasa ada. Itulah rasa takut kpd Robb yg sebenar.

Tambahan lagi menurut ustaz itu, kebanyakan org Islam telah jatuh syirik kpd Allah. Contoh yang paling hampir sekarang adalah gempa bumi di Acheh pd hari2 yg lalu dgn kadar 8.6 dan 8.9 skala ritcher dan menurut 'saintis' yg guna akal semata-mata, tsunami tidak berlaku. Maka berlaku beberapa kali lagi gempa bumi di tempat yg sama tapi dgn hanya 'magnitude' yg rendah. Maka, orang2 Islam yang lemah Iman dan Yakinnya kpd Allah Ta'ala bisa syirik kpd Allah kerana contohnya kata mereka, "kalau gempa dgn magnitude besar x ditimpa tsunami, inikan pula gempa yg berukuran magnitude kecil". Maka mungkin segelintirnya akan mengambil enteng dan kembali membuat maksiat. Maka sebenarnya mereka telah berbuat syirik kpd Allah Ta'ala. Kita wajib yakin bahawa gempa, tsunami, mahupun apa2 keadaan sekalipun adalah makhluk Allah seperti kita, manusia dan Allah Maha Kuasa atas tiap2 mahklukNya. Tidak kira sama ada gempa bermagnitude kecil mahupun besar, Allah Maha Kuasa utk bg tsunami ataupun tidak. Itu terpulang kpd kehendakNya dgn asbab amalan2 manusia di muka bumi.


Sama2 lah kita usahakan Iman dan Yakin kita kpd Allah Ta'ala dan sunnah NabiNya. Amin~

Wednesday, March 28, 2012

Assalamualaikum...menjenguk sebentar.....Allahumma yassir wala tu'assir...:)

Wednesday, March 7, 2012

assalamualaikum...rasa mcm dah lama x update....

by the way, thanks for coming to my blog...

I hope this blog will be filled with beneficial information soon...insyaAllah

I hope no more sharing about myself here, but much for our ummah...amin~

Friday, February 3, 2012

Siapaka dia???

assalamualaikum...

Tak tahu nak ceritakan atau x, aku tulis jugalah.

Di marhalah aku ni hidup beberapa amalan masjid, antara yang istiqomah, ta'lim, fikir harian, gash, dan keluar 3 hari setiap bulan. 2 jam setengah terlalu mujahad. 

Macam biasa, ta'lim, pengajaran ilmu, ataupun bacaan hadith-hadith dan firman-firmanNya tentang kelebihan amal dibacakan utk semua jemaah setiap kali lepas solat Subuh berjemaah di masjid. Sekarang ni, waktu Subuh agak lewat, kira-kira jam 6 am. 

Pagi semalam aku diputus utk baca ta'lim, macam biasalah, aku taat je. Biasanya utk org awam, kami bacakan lebih kurang 5-10 minit, kadang2 lebih, utk ke arah setengah jam. Biasanya ahli jemaah masjid semuanya duduk kecuali mereka yg kadang-kadang perlu segera ke tempat kerja. Pak Imam pun biasanya akan menunggu utk sesiapa sahaja dalam jemaah utk bacakan ta'lim selepas solat Subuh, dia akan stay kat tempat dy.

Selepas baca ta'lim di hadapan jemaah semua, kami akan sambung di satu sudut belakang bahagian dewan solat utk sesiapa yang ada kelapangan utk dengar lagi utk ke arah setengah jam, biasanya karkun la. Pak Imam tu pula akan buat amal infradi baca surah Yasin di bahagian hadapan, setiap pagi, istiqomahnya dia, rasanya x pernah miss, insyaAllah. 

Tapi pagi semalam, seorang karkun tempatan minta aku utk teruskan bacaan ta'lim di belakang seorang diri kerana dia ada urusan hantar anak-anak ke sekolah memandangkan sekarang ni Subuh agak lewat. Aku pun teruskan bacaan, tapi lebih baca kumat-kamit mulut sendiri dan dalam hati. 

Dah baca dua hadith sendiri-sendiri, aku terlelap sekejap sebab mengantuk sangat, biasalah, lepas Subuh. Aku terjaga sekejap dan baca hadith yang seterusnya. Biasalah, Pak Imam memang kat depan sekali saf pertama masih tgh baca Yasin. Kemudian, terlelap lagi, hmm....kelakar. 

Tapi selepas itu, memang aku terjaga segar terus sebab aku ternampak seorang yang berjubah putih dgn jubahnya atas buku lali berjalan laju keluar drpd bahagian sebelah aku di dewan solat, aku lihat Imam masih tengah baca Yasin. Tengok jam, pukul 7.02 am. Aku rasa nak tahu siapa orang tu, jadi aku letak kitab ta'lim cepat-cepat dan menuju keluar nak lihat orang tu ada lagi ke x. Yang peliknya, tak ada sesiapapun di luar yg sedang berjalan atau menyarung selipar atau yg sedang berjalan pulang ke rumah. Bunyi motor pun xda. Aku dah pelik. Xde sesiapa yang lalu lalang masa tu. Aku nak tahu siapakah dia? sebab aku x dpt lihat muka dia. Masa terjaga tu aku sempat lihat bahagian bawah jubah yang laju bergerak keluar. Aku nak tahu mungkin dia karkun atau siapa-siapa yang ingin dgr ta'lim masa tu, rasa bersalah juga sebab mungkin dia tengok aku terlelap sekejap, jadi dia pun pergi. 

Aku pasti, sebelum tu hanya aku dan Imam dalam dewan solat dgn lampu yang menerangi. Aku pasti tiada jemaah lain sebab lampu di bahagian luar semuanya ditutup gelap selepas selesai Solat Subuh sebab pak cik-pak cik yang biasa stay utk baca quran pun pulang awal. Mungkin mereka ada urusan keperluan yg perlu diselesaikan segera. 

Jadi, aku pun balik ke rumah yang hanya 50 meter dari masjid. Macam-macam yang terfikir siapakah dia? Entahlah, hanya Allah yang Maha Mengetahui. Mungkin mengantuk sangat rasanya....waAllahu a'lam.

Wednesday, January 18, 2012

Alhamdulillah,...

Semalam baru habis exam sem 1, tunggu je la result insyaAllah.

Hari ni nak balik Melake, insyaAllah.

Nasihat untuk saya dan kalian semua....

Takutilah akan Allah Ta'ala. Please,....
Apabila kita takut akan Allah, setiap perbuatan kita dan amal kita tidak kira secara bersendirian mahupun di majmak masyarakat, akan mengikut perintahNya. Hari ini saya dan sebahagian daripada antum mungkin kurang sedar. Kadang-kadang dan mungkin selalu kita menzalimi diri sendiri. Contoh yang mungkin kita tak sedar, apabila kita tidak menggunakan masa sebaik-baiknya. Ye lah, kalau yang lelaki macam aku atau saya ni, mudah sangat x gunakan masa sebaiknya. Selalu sangat dgn video games kat komputer or kalau yang ada  iphone, dgn iphone dia, yang ada ipad, dgn ipad dia. Ada sesiapa yang setuju dgn ana atau aku ni x bahawa teknologi saban hari bisa sangat-sangat membuatkan kita jauh dan lalai daripada mengingatiNya setiap masa dan keadaan?

Jadi, cuti kali ini azam nak gunakan masa sebaik-baik, azam nak keluar beberapa hari, kalau x pun, kena libatkan diri dgn amal masjid, insyaAllah. Kat rumah pula, kenalah tolong ummi ngn ayah uruskan rumah, tolong hantar n amik adik-adik yang comel ke dan dari sekolah, insyaAllah. Azam nie, insyaAllah.

Jagalah pandangan mata, hati, pendengaran telinga, dan semuanya insyaAllah...

Ampunkan kami yang banyak lalai dan berdosa ini ya Allah....~