Tuesday, April 15, 2014

Study vs Nikah

But....

no 'calon' lg....

yg pasti, Allah Maha Kuasa...

Allahu Akbar!!!

Saturday, March 1, 2014

Assalamualaikum....alhamdulillah tahun ini dah berumur 22 tahun. Hakikatnya kubur kata mari dunia kata pergi. Allahu Akbar!

Tuan2, puan2, cik2, dan semuanya....

Ingatlah bahawa hanya Allah Maha Berkuasa, selain daripadaNya tidak boleh berbuat apa2 tanpa izinNya.
Ingatlah bahawa cara hidup seperti baginda saw yg membawa kejayaan dunia dan akhirat....




Friday, August 23, 2013

Assalamualaikum semua....dah lame x update blog. Semakin hari semakin disibukkan duniawi. Namun bisa jadi ibadat jika niat kerana Allah, untuk kerja2 agama, dan utk berkhidmat pada diri dan juga makhluk lain. Lagi dua sem lagi utk sampai ke tahun klinikal, doakan saya lulus dgn cemerlang utk 2nd professional exam....uhibbukum fillah...:)

Sunday, February 24, 2013

Bismillah....

Alhamdulillah....

Sempat aku ziarah kubur 2 org sahabatku yg telah kembali padaNya.

Seorang sahabat ketika di sekolah rendah dulu...seorang lagi waktu di sekolah menengah.

Dpt jumpa keluarga kedua-dua almarhum dan almarhumah. Ada cerita yang menyayatkan hati, dan ada yg membuatkan keluarga mahupun kita yg bersahabat terkilan. Tapi, ingatlah Allah Maha Mengetahui dan Maha Penyayang terhadap hamba2Nya.

Rumah pertama, rumah ustazahku sewaktu sekolah rendah agama dulu, ibu kepada almarhumah. Almarhumah Nur Amirah Syakirah bt Jamsari yg sudah ke alam haq selama seminggu. Semoga kamu tenang di sana dan berehatlah daripada segala fitnah dunia. Aku sertakan namanya di sini supaya kalian yang membaca dapat turut mendoakannya.

Alhamdulillah, nampak tabah dan tenang sekali wajah ibu dan ayah almarhumah. Ustazah memang sekali tidak mengenaliku sebab wajahku pd waktu sekolah rendah dahulu dgn sekarang amat lain, berbeza sekali, dengan izinNya. Walau tiada janggut pun masa awal-awal di sekolah menengah dulu.. rakan-rakan di sekolah rendah tak mengenaliku. Lihat gambar sekolah rendah dan sewaktu di sekolah menengah, ternyata memang berbeza....Allah Maha Kuasa, mahkluk Tak berkuasa. Aku berjaya sembunyi identiti masa sekolah menengah dulu drpd kawan2 sekolah rendah, tapi itu bukan perkara yang baik utk elak drpd berjumpa mereka selepas ini.

Ustazah ceritakan bahawa almarhumah sepatutnya bercuti tiga minggu tetapi hanya seminggu berada di rumah kerana dua minggu sebelumnya beliau sibuk dgn tugasan di luar. Ustazah beritahu, yang beliau pada minggu terakhir di rumah buat benda yg agak pelik yang pada mulanya tidak dijangka oleh ustazah bahawa itu adalah tanda2 akhir beliau bersama keluarga. Ustazah sambung cerita, almarhumah dlm minggu terakhir sibuk layan adik-adiknya, belikan baju dan sebagainya. Ada lagi yg pelik, beliau akan tangkap gambar-gambar di rumah hatta masakan ustazah pun dia ambil, Apabila ustazah tanya sebab beliau berbuat demikian, maka beliau kata, suka-suka. 

Ada yang lagi pelik ustazah beritahu bahawa almarhumah inginkan selimut berwarna putih ketika tidur dan tak mahu selimut lain. Apabila ustazah inginkan kejutkan beliau utk solat Subuh, didapati beliau berselindung dengan selimut itu pada seluruh tubuh hingga menutupi muka sekali. Apabila ditanya sebab berbuat demikian, maka dijawabnya lebih kurang kerana ingin lebih selesa. Ustazah pada mulanya memang x syak apa-apa, tetapi apabila beliau sudah meninggal dunia, baru ustazah perasan. Nampak wajah ayahnya tunduk sedikit sedih tetapi tabah sekali sewaktu ustazah bercerita. 

Alhamdulillah ustazah beritahu, ramai kawan-kawan dan cikgu-cikgu drpd sekolah rendah dan menengah datang menziarahi almarhumah. Cikgu Rogayah yang ajar kami berbahas masa di sekolah rendah dulu pun datang. Sedih sebenarnya aku dgr cerita ini....

Lepas itu aku ke kuburnya bersama adik-adiknya. Semoga almarhumah disayangi dan dirahmati Allah. Sebenarnya, setiap kali aku menerima berita kematian kawan-kawan ataupun orang yg aku sayang, kadang-kadang aku x boleh tidur nyenyak hari tu. Ada sekali aku terbangun awal, dan air mata terus jatuh membasahi pipi sebab memikirkan mereka dan diriku jika berada di tempat mereka kerana aku belum bersedia.

Malam tadi sempat ke kenduri tahlil almarhumah. Alhamdulillah, ramai org kg yg dtg. Ustazah beritahu, org kampung menyangka bahawa yg meninggal adalah adik kepada almarhumah kerana ada salah seorang adiknya yang ad masalah jantung. Almarhumah sebenarnya tiada apa2 sakit pun sebelum ini dan inilah kuasa Allah Ta'ala. Dia yang membuat segala sesuatu dgn asbab, tanpa asbab, mahupun berlawanan dgn asbab. Allahu Akbar!

Ziarah rumah almarhum Muhd Arraduan Muhammad, dpt jumpa ibunya dan kebetulan kawan-kawan lain almarhum ad di situ juga. Panjang cerita ibunya, bahawa almarhum mula sakit sebulan selepas bapanya meninggal dunia. Ibunya seorang yang tabah. Sedih juga dengar ceritanya. Dah setahun rupanya almarhum sakit kanser limfoma. Seorang ibu yang selalu bg motivasi pada anak-anaknya, serta anak yang sakit dan tidak pernah merungut tentang sakitnya sehingga Allah mengambilnya. Kini tinggal ibunya serta dua org lagi adik lelakinya. Moga arwah disayangi dan dirahmati Allah Ta'ala. Moga begitu juga buat kita. 

Amin~

Kematian itu pasti.....utk student macam aku...pesanan...

"jangan duk sibuk study sampai melanggar perintahNya, jangan sibuk study sampai x mahu gunakan harta, masa diri utk tegakkan kalimah Allah Ta'ala di muka bumi..."

Dua pendapat utk student:


1) study is the first, the second is da'wah
2) study is the first but da'wah is also the first.

Wednesday, February 20, 2013

Innalillah....

Kawanku yg diberitakan dlm post sebelum ni baru sahaja kembali ke rahmatullah ptg tadi.

Ingatan buatku dan yg masih hidup..."buatlah persiapan utk dekat dgn Allah Ta'ala kerana maut tidak kira usia...sampai ajal, tiada makhluk yg dpt mengubahnya".

Namanya almarhum Arraduan...

Moga Allah menerima dan merahmati kamu. 
Dia uji kamu dgn sakit secara tiba-tiba dan tanpa diduga, semoga sebagai kafarah dosa-dosamu sebelum ini.
Dan kini kamu kembali padaNya.
Moga kamu dilayani sebaiknya.
Moga Allah meluaskan kuburmu sejauh mata memandang dgn haruman bauan syurga yg tiada tandingan.
Moga kuburmu menjadi seolah-olah salah satu drpd taman-taman syugaNya.

Ajalku tidak pernah aku tahu...
Walaupun tarikh lahirku benarku tahu tercatat pada surat lahirku....

Moga Allah mematikanku dalam kalimah Lailahaillallah Muhammadurrasulullah...
Begitu juga harapan buat keluargaku, kawan-kawan, guru-guru..dan seluruh ummat Islam dan ummat manusia sehingga hari Qiamat.

Dan tiada yg lebih aku harapkan selepas itu melainkan pengisytiharanNya akan PengampunanNya dan RahmatNya kepadaku....



Tuesday, February 19, 2013

Allahu Akbar~...

Ada seorang lg sahabat aku dari sekolah menengah agama sama2 dulu yg kini sedang hanya brgantung pd asbab mesin utk bernafas. Dia diberitakan sedang tenat di hospital.

I was informed that his condition is getting worse. Doctor said that Allah can take him anytime from now~.

Allahu Akbar!...Kematian itu memang pasti. Aku diberitahu yang badannya dah semakin lemah, hanya mata yg terbuka. Dia dijangkiti kuman pada paru-paru.

Aku harap dapat jumpa dia sebelum dia pergi dan aku sendiri x pasti diri ini bila akan pergi. Hanya Allah Ta'ala Maha Berkuasa dan kematian itu sudahpun ditetapkan sejak azali lagi olehNya. Moga Allah ampunkan dia dan saya dan seluruh umat Islam.

Sedang menunggu hujung minggu ni...nak balik kampung . Harap2 sempat ziarah. Masa sekolah menengah dulu...dah dua orang sahabat aku pergi dahulu kembali pada Allah Ta'ala. Kelmarin, seorang sahabat lagi.

Sebenarnya inilah antara kekuasaan dan kehebatan Allah Ta'ala. Allah Ta'ala ambil mereka dahulu, antara hikmahNya supaya aku dan sahabat2 yg lain dpt ambil iktibar dan buat persiapan utk mati. Seorang alim beritahu, apabila kita mati, maka bermulalah kehidupan kita yang sebenar.

Moga Allah matikan kita dalam Iman yg sohih dan Amal yg solih mengikut sunnah Nabi Muhammad saw. Moga kita dikenali oleh baginda Nabi Muhammad saw dan beroleh syafaatnya.
Moga Allah ampunkan dosa2 kita....dan merahmati kita.
Moga Allah terima pengorbanan kita utk kerja2 agama walaupun sedikit sekali.
Moga Allah sebarkan hidayat ke seluruh alam sehingga hari Qiamat.





Monday, February 18, 2013

Allah Ta'ala Maha Berkuasa... makhluk  langsung tidak boleh berbua apa-apa tanpa izinNYA.

Dia juga Yg menghidupkan dan Yg mematikan. Dia Yg menjadikan kita daripada tiada kepada ada di atas muka bumi ini.

Hidup di dunia mmg sementara, akhirat kekal abadi.

Sedih...

Baru dpt khabar seorang kawan lama telah kembali kpd Allah Ta'ala. Kami berkawan baik di sekolah rendah dahulu. Arwah seorang perempuan yg baik....kami berkawan di sekolah rendah dulu. Masa tu...masih belum kenal sngt erti ikhtilat. Moga Allah ampun~

Aku seorang ketua pengawas di sekolah rendah dulu dan arwah penolong ketua. Banyak kenangan di sekolah dulu semasa mnjalankan amanah sedaya mungkin sebagai org yg dipertanggungjawabkan.

Masuk pertandingan bahas bahasa melayu sama2.....arwah pendebat pertama....aku pendebat kedua...firdaus pendebat ketiga. Kami baik, alhamdulillah.

Maknya seorang ustazah sekolah agama rakyat, begitu juga dgn ummiku. Mereka pun berkawan rapat. Alhamdulillah...kami mmg pelajar yg agak cerdik di sekolah rendah dulu...UPSR..arwah 5A..aku 4A je....SSRA...rasenye kami berdue je dpt 4A, Allah bagi sbg ujian. Kelakar mase tu....boleh kan aku ad perasaan suka kat arwah..tapi x penah ckp pun.

Mak arwah ajar bahasa Arab....begitu juga ummiku...tapi mereka di sekolah yang berlainan. Rasenye kami je antara yg pandai bahasa arab di sekolah tp arwah lg rajin.

Apabila masuk sekolah menengah agama, arwah di SMKA utk perempuan yg baik di Melaka manakala aku di SMKA utk lelaki, pun di Melaka.

Dan lps tu....Allah bg aku faham sikit demi sedikit adab pergaulan dgn asbab ustaz dan guru2 yg baik dan aku pun belajar supaya menjaga ikhtilat di luar walaupun di sekolah dan asrama tiada pelajar perempuan.

Dan kami langsung x berhubung lps tu sbb aku mahu lebih brhati-hati dlm bab ikhtilat ni. Cuma lepas hampir 5 thn lps tu...waktu nak SPM...maka aku  msj utk doakan kejayaan masing2.

Asbab arwah meninggal....turun flight n pengsan n 4 hours later....Allah took her.

I heard from my prof by the last year about that condition which is probably caused by the problem of veins in the lower limb during prolonged sit during flight without any movement. And this can lead to death after coma due to insufficient blood supply to head. I'm still confusing about that and I have to ask from his explanation  again.

This is just a studying from medical course BUT the true believe and faith to Allah and His Qoda' and Qodar is absolutely pertinent for us as a muslim and mu'min.

Moga Allah tempatkan arwah di tempat org2 yg soleh dan solehah. Allah lebih sayang dia. Amin~

Wednesday, August 1, 2012

Semoga Allah menerima taubat saya dan kita semua. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita dan menjauhkan kita daripada azab nerakaNya dengan RahmatNya.

Wednesday, April 18, 2012

Gempa?

assalamualaikum...

Alhamdulillah, dapatlah kiranya 'update' blog ni seadanya dgn izinNya.

Beberapa hari yg lepas, aku mengikuti kuliyah di masjid bersama ayah dan atuk. Ustaz tersebut menyambung kuliyahnya drpd bacaan sebuah hadith yg panjang yang dibaca sebelum ini. Alhamdulillah, diberi kesempatan sempena cuti 'midterm' dgn izinNya.

Potongan hadith yg kiranya lebih kurg aku faham adalah sebegini..~ Hadith tersebut diceritakan oleh Nabi tercinta kita, Baginda Muhammad saw melalui mimpinya, yakni wahyu drpd Allah Ta'ala.

Pada hari akhirat nanti, akan dipanggil seorang hamba Allah utk diterima buku catitan amalnya. Orang itu berasa gerun dan takut utk menghadap Allah Ta'ala, Tuhan sekalian makhluk. Malangnya, dia menerima buku tersebut melalui tangan kirinya, yakni menandakan amalannya di dunia adalah buruk dan dia akan diazab. Namun demikian, sejurus saja selepas itu, asbab rasa takutnya kpd Allah semasa hidup di dunia, maka Allah Ta'ala dgn sifat RahimNya mengizinkannya menerima buku tersebut melalui tgn kanannya, maka dia selamat.

Pengajaran yang dibawa oleh ustaz tersebut adalah kita sebagai manusia dan hamba Allah hendaklah sentiasa mengamalkan perasaan takut dan gerun dgn kehebatan dan kebesaran Allah Ta'ala di samping beramal taat kpd perintahNya. Ustaz tu berkata, hari ini kebanyakan org Islam membuat silap dlm perasaan takut kpd Allah Ta'ala. Kebanyakan kita takut kpd Allah ketika waktu azab ataupun ketika azab dtg. Contoh yg paling dgn situasi sekarang adalah tentang gempa bumi di Indonesia hari tu. Sebahagian besar kita hanya benar2 mengingati dan takut kpd Allah selepas kejadian itu. Sedangkan menurut ilmu ustaz yg alim itu, perasaan takut kpd Allah oleh hamba2Nya yg soleh sebenarnya tidak mengira waktu dan situasi, sama ada susah atau senang, perasaan takut mereka kpd Allah sentiasa ada. Itulah rasa takut kpd Robb yg sebenar.

Tambahan lagi menurut ustaz itu, kebanyakan org Islam telah jatuh syirik kpd Allah. Contoh yang paling hampir sekarang adalah gempa bumi di Acheh pd hari2 yg lalu dgn kadar 8.6 dan 8.9 skala ritcher dan menurut 'saintis' yg guna akal semata-mata, tsunami tidak berlaku. Maka berlaku beberapa kali lagi gempa bumi di tempat yg sama tapi dgn hanya 'magnitude' yg rendah. Maka, orang2 Islam yang lemah Iman dan Yakinnya kpd Allah Ta'ala bisa syirik kpd Allah kerana contohnya kata mereka, "kalau gempa dgn magnitude besar x ditimpa tsunami, inikan pula gempa yg berukuran magnitude kecil". Maka mungkin segelintirnya akan mengambil enteng dan kembali membuat maksiat. Maka sebenarnya mereka telah berbuat syirik kpd Allah Ta'ala. Kita wajib yakin bahawa gempa, tsunami, mahupun apa2 keadaan sekalipun adalah makhluk Allah seperti kita, manusia dan Allah Maha Kuasa atas tiap2 mahklukNya. Tidak kira sama ada gempa bermagnitude kecil mahupun besar, Allah Maha Kuasa utk bg tsunami ataupun tidak. Itu terpulang kpd kehendakNya dgn asbab amalan2 manusia di muka bumi.


Sama2 lah kita usahakan Iman dan Yakin kita kpd Allah Ta'ala dan sunnah NabiNya. Amin~