Friday, December 25, 2009

Engkaulah satu cinta yg sebenarnya aku cari...



 salam semua...
aku ingin meminta maaf drpd kalian semua...
aku bukanlah ke mana..
aku sekadar ingin mencari kebenaran...hakikat..

                         
aku yg lemah ini ingin mengislahkan diri kepadaNya...
hubungan aku dgnNya sngt teruk...
jgnlah terlalu menghubungiku..

andai kata aku tiada..
maafkan segala kesalahanku...
aku ingin belajar..
dunia ini amat luas..
Dia menyimpan segala macam rahsia..



aku ingin belajar sunnah nabi..
yg mana sunnah ini ramai org terlepas pandang..
padahal inilah ibu sunnah baginda..
apa dia?


Dakwah.."""
Bukanlah lama aku pergi..
aku bukan seorang..
bersamaku lagi ada sahabat-sahabat seperjuangan...

Dan ..
aku mengajak kalian semua utk turut serta..
baiki diri..
laksanakan tugas ini..
apa dia?
berdakwah..

mungkin ada yg belum benar2 mengerti..
InsyaAllah, suatu hari nanti kalian pasti akan benar2 tahu..
sahutlah seruan ini wahai kalian sekalian..
kita satu ummah yg dibanggakan oleh Dia..
khairul ummah...

golongkanlah diri kita semua sbg khairul ummah ..
seperti yg disebut dalam Quran...

Tuesday, December 22, 2009

Muslim Youth Smart Camp....


   Agak keliru pada mulanya sebab tak terima surat utk ke kem ni. 'Mysmac 2009' nama diberi. Rupa-rupanya organisasi ' My Concern ' ini baru saja ditubuhkan. Aku ingatkan ianya sudah lama bertapak. Tak mengapa.

  Kem sebegini memang sepatutnya didedahkan buat semua insan bergelar muslimin dan muslimat khasnya remaja, belia, pemuda, pemudi, dan segala yg sewaktu dengannya. Kita sepatutnya yg mencari identiti dan kebenaran terhadap dunia yg fana' ini. Islam dan Iman itulah yg aulanya. Dia telah mengurniakan dua nikmat paling besar ini sejak kita lahir lagi. Ayah azan dan iqamahkan. Maka, daripada situ lahirlah sekecil-kecil Iman dalam diri. Terpulangkan kepada yg empunya Iman itu sama ada utk meningkatkannya, atau menghancurkannya apabila dia meningkat umur kelak.

  Tarbiah Islamiah, dakwah, dan tabligh semestinya mesti dijadikan keutamaan dalam kehidupan dalam meneruskan perjuangan yg ditinggalkan oleh baginda kepada umatnya. Apa dia?

Itulah dakwatul Islamiah. Dakwah yg mestilah dilaksanakan mengikut kaedah yg ditunjukkan oleh nabi junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.a.w. Dakwah yg dilakukan secara tahrikat ataupun pergerakan. Seperti baginda, berdakwah dengan bergerak dari satu rumah ke satu rumah, dengan bersemuka, hikmah, sopan, dan itulah yg sebaiknya.

Kem ini mengingatkan kita supaya berukhuwah sesama Islam dan berdakwah secara berjemaah. Fikir bimbang yg serius terhadap remaja seusia kita yg masih rosak amat perlu diterapkan dalam setiap kotak pemikiran orang-orang Islam. Apabila adanya fikir, maka akan adanya pelaksanaan dalam usaha mengatasi segala yg keji dan buruk mengikut ajaran Islam kerana inilah agama fitrah dan haq. Dan cara terbaik adalah berdakwah seperti yg ditunjukkan oleh baginda.

Friday, December 18, 2009

menyesal....

Sejak beberapa hari ni asyik tertinggal solat berjemaah di masjid. Hari tu tertidur sampai terlanjak utk solat asar. Pagi tadi, terlepas solat fardhu subuh berjemaah di masjid.Umi kejut dan katanya dah hampir pukul 7 pagi. Terkejut betul. Ayah dah pun pergi masjid dan sedang mengikuti kuliah tafsir quran. Dahlah aku terlepas kelebihan berjemaah, lepas itu terlepas majlis ilmu pula tu.

nak tahu?
para sahabat akan berkabung atau bersedih jika tertinggal satu solah berjemaah selama seminggu.
mereka juga akan bersedih dan menyesal kalau tertinggal takbiratul ula dlm solah berjemaah selama tiga hari.

macam mane pula aku...
macam tak bersalah je kalau tertinggal bende-bende macam ini.
sepatutnya kita jadi macam mereka...!

ampunkanlah hambaMu ini Ya Allah..!

Thursday, December 17, 2009

ucaplah terima kasih..

thanks my friends...
korang memang baik dgn aku kan?

aku susah sikit, antum semua sedia menghulurkan bantuan...
tapi, sebenarnya hanya Dia yg menolongku,
antum ni kira perantaraan je...

Ok Zharif,
terima kasih sedekahkan aku sikit duit buat tambang bas..
kau macam tahu2 je duit aku masa tu hampir pokai habis.!

Haha...syukran kathiron wa jazilan...

Saturday, December 12, 2009

cuai betul...

Hari ini rasanya memang macam letih sekali. Kenduri kahwin ada lebih kurang 3 rumah. Ayahku memang biasanya ajak aku ke majlis-majlis kenduri macam ni. Sampai je di rumah nenek, aku nampak bantal dan terus rebah di atasnya. Alhamdulillah, masa tu dah pun bersolat zohor. Lena juga rasanya. Terbangun dalam jam 3.40 ptg, aku basuh muka dan menjamah sedikit nasi minyak. Perut mula lapar balik. Maklumlah, pergi 'feast' tiga rumah, yg aku jamah rumah pertama je.

Lepas itu, aku buat 'milo ais' sebab matahari masih lagi gagah menyinar. Umi dan adik sedang tengok tv. Cerita Narnia, macam tu la, 'best' juga rupanya. Sambil 'join' sekali, aku teguk air tadi sikit-sikit. Leka aku dibuatnya. Lepas itu, si Faris, adik saudara datang kepadaku dan minta, "abg hamdi, skit air". Aku pun bagilah. Dia cakap, "abg hamdi, ade semut!". Aik, terkejut aku. Tengok balik dlm 'cup' tu. "Memang ada la", hati je yg terkata-kata. Aku cakap dgn dia, "ok2 abg buangkan semut ni," ada tiga ekor rupanya. Oleh sebab dia nak minum sangat, aku bagilah.Lagipun dah nak habis dah masa tu.

"Rasanya tadi masa buat air nie takde pape pun, camne ade semut plak nie", macam biasa hati saja yg mampu bermonolog. Kalau ikutkan, memang dah tak boleh lagi minum air tu sebab ikut kajian sains pun memang tak baik sebab ada sejenis bhn kimia drpd semut yg boleh mengganggu keberkesanan otak. Lepas tu teringat balik ada seorang pak cik ni dulu, katanya yg beri 'side affect' bukan semut tu, tapi semuanya dgn keizinan drpd Allah. Yakinlah aku.

Tapi, kalau ikutkan memang aku terlupa nak ikut sunnah minum air waktu tu. Mengikut sunnah, baginda saw menyuruh kita melihat air tu sebelum dan semasa minum. Ternyata aku tak buat waktu tu. Itulah padahnya, dtg pula semut.

Pengajarannya, apa-apa hal pun, kejayaan hanya dlm mengikuti sunnah Nabi Muhammad saw......

Friday, December 11, 2009

Alhamdulillah...
tersentak aku ptg nie...


Syukur aku panjatkan kepadaMu Ya Allah...
Selama ini mungkin aku rasa diri aku je yg betul. Barulah aku tahu aku mungkin banyak tersilap sebelum ini. Selesai saja solat asar, pak cik tu salam aku. Lepas itu, dia macam nak peluk aku.
Rupa-rupanya dia ingin membisikkan sesuatu kepadaku. Dia tegur secara hikmah bahawa cara aku sujud salah. Tangan aku salah. 

Dia kata mungkin ada ilmunya yg tiada pdku dan mungkin ilmu yg aku ada tiada pdnya. Jadi, sama-samalah kongsi. Aku rasa mula-mula macam nak bidas balik sebab aku rasa aku tak pernah sujud macam tu. Tak mengapalah, aku terima seadanya. Aku yakin Dia ingin membetulkanku drpd terus tersilap.



igfir zunubi....Ya Rohim!

Thursday, December 10, 2009

Muslimin.....Mukminin!!!

hal antum ta'rifun...

Solat berjemaah pd awal waktu di mana azan dilaungkan...
Itu mesti kan bg muslimin dan mukminin???

kita belajar di sekolah, penulis buku menyatakan sunat muakkad...
tahukan sunat muakkad tu apa?
sunat yg dituntut kan?

tapi, adakah kita lihat pendapat ulama yg lain-lain...'
Some of them said this is compulsory for muslim...
wajib...fardhu...

Nabi Muhammad Sallahu Alaihi Wasallam,
diriwayatkan tidak pernah meninggalkan solat fardhu berjemaah di masjid....
renunglah....insaflah...menangislah...
kita cinta kpd baginda kan...???

nak tahu...???
hatta ketika baginda ditimpa sakit sebelum ajal menjemput,
baginda saw meminta beberapa sahabat utk memapah baginda pergi ke masjid....
kerana baginda tidak mahu sama sekali meninggalkan solat berjemaah...

hatta kaki baginda diseret atas pdg pasir yg gebu....
pd tika itu...
Saidina Abu Bakar selaku imam....
atas permintaan baginda...

aduh...!
betapa kita mukminin termasuk aku ini...
lupakah kita akan antara sunnah baginda yg hebat ini....

lihat saja di masjid-masjid, surau-surau....
siapakah yg biasanya mengi'marahkannya...
sedih....!
pak cik-pak cik tu, atuk-atuk tu....

takde org lain ke...
pemuda sepertiku....mana???

bukan bererti aku ini sering ke masjid...
bukan kerana u'jub, sum'ah ...
tapi aku tahu perkara nie....
dan aku berusaha mengamalkannya...

ada yg kata sembahyang di rumah pun boleh...
berjemaah di rumah pun boleh....
memang boleh!
tapi......

ada riwayat menyatakan...
yg bersembahyang di rumah hanyalah terlepas drpd kefardhuan...
and at the sametime...
tiada pahala buat mereka...dosa pun tiada...

takkan nak macam tu je...
baginda hanya bersolat sunat di rumah baginda...
solat fardhu 5 waktu setiap hari, di masjid!!!

hadith...

Ada riwayat...lebih kurang maksudnya...

solat berjemaah afdal 27 kali ganda drpd solat infradi...

jika tiada yg menunaikan solat berjemaah di sesuatu 'qaryah' itu, nescaya berdosalah keseluruhan org kg tersebut...

nescaya kufur, nifaq, bg yg mendengar azan tetapi tidak menyahut dan menunaikan solat berjemaah di mana azan itu dilaumgkan...

Ayat Quran..
maksudnya : sesungguhnya siapa yg mengi'marahkan masjid-masjid Allah maka merekalah yg beriman dgn     Allah dan hari akhirat........

walaupun ada hadith yg dhoif, namun kita masih boleh beramal dgnnya...
sebab ianya fadhail a'mal...
tiada alasan...

ayat Quran pun jelas...
apa lagi..???

nasyid arab....
zahabal masjidu lil ummah..
ya ummati aina shababi...'
from "Ikim Fm"

wahai shabab, mari kita kembali
faham kan??
kan bahasa melayu ni...

Cuba fikirkan...
jika masjid-masjid dipenuhi dan dii'marahkan pd setiap waktu..
org kafir yg jahat pun takut kan...?

masjidlah tempat paling baik dan selamat..
pasar pula tempat yg buruk....

pelbagai simbolik Dia telah tunjukkan....
contohnya, tsunami ...

berjemaah di masjid adalah utk semua muslimin pd awal waktu....
segera bersolat apabila masuk waktunya adalah utk semua muslimah di rumah...

bangkitlah........

Wednesday, December 9, 2009

renungkanlah...

Tak rasa risau ke kita semua! Entah..makin teruk rasanya. Kalau tengok anak-anak perempuan di kampung-kampung kita sudah cukup. Ada yang tu baru setahun jagung dah pandai bergaya, berfesyen, dan ada juga yg berlagak macam budak lelaki bawa motor. Hmm...

Yg lelaki pun sama. Ada yg lagi makin membimbangkan. Dengan fesyen rambut dia, baju metalik dia, aduh risau rasanya! Pakai seluar pendek..macam tak rasa apa-apa. Apsal ye?
Hampir kiamat rasanya. Tapi, kita sbg umat yg dimuliakan dgn tanggungjawab dakwah, takkan nak tengok je?
Ini satu kefardhuan kita semua. Ada yg kata ni fardhu kifayah, orang lain buat kita tak payah! Wah, macam tu pula.
hisy!

Ada satu kisah...drpd hadith qudsi kalau tak silap...
ada seorang a'bid di sesebuah kampung. Dia beribadat dan berzikir kpd Allah Ta'ala siang dan malam. Tapi, orang-orang di sekelilingnya bergelumang dgn maksiat seperti arak, zina. Namun, sedikit pun tidak terdetik di hati dan fikir a'bid ini utk berdakwah. Dia hanya memikirkan dirinya sendiri.

Maka, sampai satu ketika Allah Ta'ala ingin menimpakan azab kepada kaum ini dgn memerintahkan tugasan tersebut kpd malaikat. Sedang malaikat itu hendak menimpakan azab, dia melihat seorang a'bid ini sedang sibuk beribadat. Maka, malaikat ini kembali kpd Allah Ta'ala menanyakan sama ada ingin menjalankan tugasan tersebut atau tidak sedangkan terdapat seorang hamba yg mengingatinya.

Maka Allah Subhanahullah Ta'ala memerintahkan malaikat itu supaya menimpakan azab yg pedih itu ke atas a'bid itu dahulu.
Sebab apa?. Sebab dia langsung tidak risau akan org di sekelilingnya yg berdosa. Maka, dia pun akan menanggung azab..

Ya Rohim, ampunkanlah kami semua umat ini.....

Saturday, December 5, 2009

موضوع: قصة الفتاة التي خاطبها الجن عبر الماسنجر





بسم الله الرحمن الرحيم
كيفكم ؟
جبتلكم قصه حقيقيه ومخيفه بعض الشيئ إلي يخاف لايقراها
أخليكم مع القصه


نسيم المحبة هو أسمها المستعار في عالم الانترنت لم تتخلى عنه لا في منتدى ولا في دردشة
ولا حتى في مقال تكتبه
لمجلة هي مدمنه إن صح التعبير على الانترنت فهي تجلس عليه بالساعات الطوال المتواصل تعرفت
على فلانة وفلان
حتى أتي اليوم الذي تعرفت فيه على شخص متميز في نظرها أسرها بسعة إطلاعه وحفظه لنصوص الأدبية وكلامه
المعسول وكان يلقب بــ ((المدهش))..............
هو من طلب التواصل معها عبر الماسنجر وأخبرها أنه أضافها لديه علت وجهها الدهشة وسألته كيف عرفت بريد
قال
أنا متمكن في برامج التطفل ((الهكر)) بدأ الخوف يدب في كيانها من أن يتطفل على بريدها
وجهازها قالت له أنا لا أضيف
شباب لدي في الماسنجر أخبرها أنه يعلم أن في الماسنجر لديها الكثير من الشباب كما أن لا خيار لها
فهو قد أضافها وقبلت
هي الإضافة قالت مستغربة كيف قبلت أضافتك وأنا لم أضف إلى ماسنجري أحد من ما يقارب
الشهر قال أنا أضفتك وأنا
قبلت أضافتك وأنا الآن أستطيع أصف لك ما تلبسين وما تأكلين قالت بعناد مشوب بالخوف
أتحداك قال أنت تلبسين كذا
وكذا وأنت كنت تشربين ........ تلفتت نسيم المحبة يمين ويسار تبحث في غرفتها قامت مفزوعة
توجهت نحو الباب
فوجدته مقفول توجهت نحو الشباك فوجدته محكم الإقفال والستائر مسدله عليه فما زاد رعبها
أنها غيرت ملابسها منذ
وقت قصير قبل أن تشغل حاسبها الآلي ولم يرها أحد من أهلها في لبسها الجديد فكيف عرف
هذا ما تلبس نظرت برعب
نحو الشاشة وقد امتلأ صفحة الدردشة الخاصة بابتسامات متنوعة وكأنها تسمع ضحكة شيطانية من حولها ..............
توجهت نسيم المحبة نحو حاسبها تريد أن تطفئه لكن الحاسب لا يستجيب لها بدأت تحذيرات
المدهش تكتب على
صفحات الدردشة لا تحاولِ الهروب
فأنا من يسيطر على جهازك الآن بدأ الاتصال بالماسنجر يعمل تسمرت نسيم المحبة في مكانها
من الخوف بالفعل
كان المدهش مضاف لديها بدأت المحادثة الخاصة تعمل نظرت إلى الصورة الجانبية
التي وضعها المدهش فإذا به
شاب وسيم تغيرت الصورة لتحل مكانها صورتها امتلأ وجه نسيم المحبة بالذعر فهي لا تملك كاميرة
ولم تضع لها أي
صورة في جهازها كما أنها على يقين أن لم تتصور أبدا بهذه الملابس نسيم المحبة أم أناديك بــ..........
صعقت كيف
عرف اسمها تغلبت نسيم على ذعرها وبدأت تكتب وتسأل من أنت وكيف تعرف كل ذلك عني وكيف
استطعت التحكم
بجهازي قال لها أنا...........................
تغلبت نسيم على ذعرها وبدأت تكتب وتسأل من أنت وكيف تعرف كل ذلك عني وكيف استطعت
التحكم بجهازي قال لها
أنا كيان قريب منك حتى أني أستطيع أن استنشق عبير عطرك ولو أردت أن أتمثل أمامك الآن
فسأتمثل أن مغرم بك
منذ أن سكنتم في بيتي وحللتم ضيوفا علي
زاد ذعر نسيم وشلت يداها قامت مسرعة نحو باب غرفتها وهي تصرخ بأعلى صوتها ومن خلفها علت ضحكة شيطانية !!!!!
بالتأكيد علمتم أن من كان يخاطب نسيم المحبة ليس من البشر بل من الجن وقد يكون من مردة الشياطين
لا تعجبوا
فالجن استوطنوا الأرض قبل الأنس بألف عام ولديهم من العلم ما ليس لدى الأنس كما أن الله خصهم
بصفات لم تكن
للأنس فهم يرونا من حيث لا نراهم كما أنهم قد يتلبسون بالأنس ويسيطرون عليه فلم تعجبون ؟؟؟؟؟؟؟
وقد يخاطبونكم
الآن في هذا المنتدى عبر أسماء مستعارة فحذروا
تحذير ورد في كتب العلماء المتخصصين في علوم الجن أن الجن يحبون أن يستمعون
لسيرتهم ويتلذذون بذلك فحذر قد يكون من خلفك أحدهم يقرا معك هذا الموضوع
وإذا كانت به شجاعة فسوف يلفت نظرك بضجيج أو نحوه فلا تفزع ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قولو لي هل اعجبتكم القصة
copy je..

Friday, December 4, 2009

Keazaman itu mesti

Ustaz Abdul Razzaq bercerita...

Nabi Nuh a.s telah berdakwah selama lebih 950 tahun. Namun, hanya lebih kurang 83 orang sahaja yg beriman. Maka Allah Ta'ala memberitahu baginda supaya bersedia membuat kapal kerana banjir yg besar dan dahsyat akan Dia timpakan ke atas golongan yg tak mahu menerima. Baginda juga masih sempat berdakwah lagi bersungguh-sungguh tanpa putus asa sebelum azab itu ditimpakan ke atas kaumnya.

Namun, hatta isteri dan anaknya tidak mendapat hidayah. Semasa berdakwah pada ketika itu, baginda 'tasykil' atau mengajak supaya kaumnya ikut menaiki kapal tersebut. Terdapat seorang perempuan tua menyatakan niatnya utk ikut sama sebelum banjir tersebut berlaku.

Namun, Nabi Nuh a.s telah lupa akan perihal perempuan ini. Maka, banjir telah pun berlaku. Hanya setelah banjir itu, barulah baginda teringat akan perempuan itu. Baginda mula risau dan terus menjejaki rumah perempuan itu. Rupa-rupanya tiada apa-apa yg ditimpa ke atasnya. Dia terselamat drpd banjir. Ketika baginda menemuinya, perempuan itu menyatakan "bilakah wahai Nuh banjir itu akan berlaku?". Lantas baginda menjawab bahawa banjir itu telah pun berlaku dan dgn izin Allah Ta'ala perempuan itu selamat kerana niat ikhlas dan azamnya utk ikut sama kpd Nabi Nuh a.s...

Oleh itu, marilah kita sama-sama pasang niat dan azam utk fisabilillah......

Friday, November 27, 2009

Buat kawanku, arwah Afiq bin Zabidi


kawan...
ampunkan aku...

bibir ini hanya mampu menyebut 'Innalillah'...
apabila mengetahui engkau telah pergi dahulu...

sungguh aku kaget mengetahui tentangmu, arwah...

bukankah kita pernah bersama...
bersuka-ria, berbual, berbincang,...
dan kadang-kala bergaduh...maafkan aku...


aku mengenalimu sejak di tingkatan satu....
kita mentelaah di kelas yg sama....bukan?
satu umar namanya...bukan?


namun...amat sedih aku rasakan .....
maafkan aku...
aku tidak dapat membimbingmu....
pada tika itu kau dibuyai kelalaian dan kenakalan...
dek kawan lain..


aku masih ingat walaupun kadang-kala engkau degil...
namun aku tetap yakin kau akan menjadi insan yg baik...


dan...
aku masih ingat yg kau pernah menyakiti hatiku...
tapi, sebenarnya aku belajar erti sabar pd waktu itu...

selepas tingkatan tiga....
engkau tinggalkan 'bumi sultan'..


azam pernah terlintas di hatiku utk sama2 kita belajar kpd yg murni dan hidayah..
namun... sebenarnya aku juga lalai....

hari ini engkau sudah berada di sisiNya...


bagaimana pula dgn diriku ini jika berada di tempatmu...
kadang2 aku terfikir bagaimana keadaanmu di alam benar lagi nyata itu..
aku dan yg lain2 hanya mampu berdoa buatmu....


Aku maafkan segala kesalahanmu terhadapku...amin
dan ...
aku mengharapkan juga agar kau turut memaafkan aku....


semoga kau tenang di sana...
kerna..

suatu hari nanti, aku dan insan lain turut akan kembali kpdNya







Thursday, November 26, 2009

Fikir risau Iman dan amal....,itu lebih baik..


Lailahaillah ....!
Muhammadur rasulullah......
Fikir, zikir, syukur, dan sabar....
itu sifat yg mulia....
tiap saat, tiap ketika di dalam hidayahNya...

Mari kawan kita amalkan...
zikir..doa kita panjatkan ...
agar selamat dunia dan akhirat...

Sunday, November 15, 2009

jom kembali...wahai sahabat...

to all my classmates and friends...
I'm really proud having friends such you all...

but something make me uneasy is when you break the rules mainly to Allah and Rasul...
sometimes, some of you look kind for me...
please don't pretend yourselves...

generally known, smoking is horrible and illegal in Islam..
but why you still want to enjoy it...?
don't you know its sin and fault...

Isn't you know that only Nabi Muhammad s.a.w is the best example...?
but why do you still prefer to follow the west styles...?
you are religious educated...
isn't?
come on guys...
let we turn back to Allah and Rasul...

even though you solat, doa,..
do you think its perfect but in the sametime you are favour to wear metallic shirt...
jeans, caps, metallic belt....?
let we all unite to advance ISLAM...
become who could be able to arouse Islamic's spirit to all muslim...

we must love to Allah, Rasul, and this religion extremely...
more than other things...
we must be always with this right path in purpose we died in Iman and Islam....

please try to condone the nonsense and illegal things in Islam...

wake up muslimin, muslimat, mukminin, walmukminat....

Saturday, November 14, 2009

Saturday, November 7, 2009

taqobbal minni Ya Rabb...!

betulkah niat aku ni?
Apakah benar aku belajar bersungguh-sungguh untuk karier masa depanku?
Adakah karier itu bisa membantuku memperoleh kesenangan dan kejayaan yg hakiki iaitu di syurgaNya? Adakah karier itu berupaya membahagiakan umi, ayah, kak long, abg hasif, adik-adik, dan diriku ini?
Bukankah kebahagiaan sebenar adalah dinamakan redhaNya dan syurgaNya?

Apakah sedikit habuan drpd karier itu sangat membahagiakan dan menyenangkan?
dalam urusan duniawi, rezeki sekalipun?

Bukankah janji Allah Subhanahullah Ta'ala dalam  ketaatan kpdNya mengikut sunnah NabiNya?

maka, sewajibnya aku belajar menuntut ilmu Lillahi Ta'ala....
belajar kerana ianya tuntutan agama haq ini...

sememangnya usaha itu wajib sepertimana aqidah Ahli Sunnah wal Jama'ah....
qadar ijbari dan ikhtiari mesti pandai dibedakan....

malah, belajar sbg umat Islam, umat Muhammad s.a.w yg dimuliakan ....
utk bersaing dgn insan2 yg masih belum mendapat hidayah dan Iman.....
agar gah umat Islam itu kembali....
agar tercetus serta terdetik di kognitif mereka ini utk menerima Islam....

apa yg lebih penting, utk membawa mereka yg Islam tapi jauh drpdnya.....
supaya disayangiNya....
bukankah yg membawa mereka itu agar dekat dgnNya secara automatik akan lebih dekat dgnNya...

ketahuilah bahawa taraf da'ie itu hakikatnya lebih tinggi drpd auliya'....

intihanya Ya Allah, Ya Rohman, wa Ya Rohim....
ija'nii min i'badikal mukhlasin.....

Friday, November 6, 2009

please accept me ....Ya Rabb!

Sometimes when I notice my parent, I sense poor and sympathy towards them. I want to do the best in spm 09 and I want to present them with flying colours in that result soon. But, is it the right purpose? I'm so confuse. The exact suppose is my splendid deeds and behaviour I send to them. That's actually enough. Whatever things, I must beat to be the best mainly for hereafter justices.

Saturday, October 24, 2009

Dakwah yg paling baik ialah berdakwah tentang Iman dan kebesaran Allah Subhanahullah Ta'ala.

Boleh saya cakap sedikit....

Allah Ta'ala, Dia Yang Maha Berkuasa...
Tiada yang berkuasa melainkan Dia...
Setiap makhluk sedikitpun tidak berkuasa....

Allah Ta'ala mentadbir, menguasai, dan mengawal semuanya....
hatta sebutir pasir di pdg pasir...
Dialah yg mengetahui, yg berkuasa, dan yg mentadbir pergerakan butir-butir pasir itu...

Ingatlah sekalian semua.....
terutamanya yg sedang belajar....
Allah Subhanahullah Ta'ala, Dialah Yg menguniakan kepandaian dan kecemerlangan....
bukannya usaha kita sebenarnya...
usaha itu ikhtiar yg Dia perintahkan..
usaha itu pun sebenarnya makhluk....

buktinya....
lihat saja kpd insan-insan yg dikurniakanNya dgn kepandaian azali lagi...
seperti adik Adi Putra..dan ramai lagi genius lain...
kepandaian mereka mengatasi orang2 bijak pandai yg bertungkus-lumus sebelumnya....
yg mengkaji siang dan malam....
Siapa yg mengajar budak-budak genius ini?
adakah mereka belajar sewaktu masih tidak mengenal huruf, nombor?
Itulah hakikatnya...
hakikat bahawa khazanah Allah Ta'ala sangat hebat dan tiada tandingan....
Oleh itu...
janganlah kita mengharapkan usaha kita sebagai pencetus sukses....
berharaplah kpd Dia serta iringan usaha 'study' yg diredhai...

Quran dan Sunnah Nabi pula...
sama sekali tidak pernah menyatakan kejayaan dalam A's..kredit..master..phd...
tetapi....
kejayaan yg hakiki adalah seperti para sahabat dan sahabiah R.A ajmai'n
di dunia lagi sudah diiktiraf redhaNya..
apatah lagi dijanjikan dgn syurgaNya...

macam mana pula dgn kita?
adakah semua orang yg pandai sudah dijanjikan syurga...?
adakah semua orang yg tidak pandai pula sbg ahli neraka..?

fikir2 kanlah berdasarkan pedoman Quran dan hadith...



Friday, October 23, 2009

ampunkan daku Ya Allah..

salam semua....
hati ini tak dapat nak tunaikan janji supaya x berblogging, ym, dan sebagainya...
tapi hati ini berazam utk tidak leka kerananya..
insan ini nak tumpu kpd 'exam' ....
tapi...
bila fikir2 balik...
x baik kalau x 'contact' kawan2...
okla...
ape2 la....
exam2 jugak...teman2 pun jgn dilupakan ye...
moga memperoleh sukses dunia dan akhirat...

Sunday, September 27, 2009

Biiznillah....

assalamualaikum...
dah lamakan rasanya saya tak menulis?
Hmm...
tak apalah,
tapi....
insyaAllah, saya akan sambung menulis dgn banyak selepas spm09 ye...
Esok...
kene balik asrama...

Thursday, September 24, 2009

ketahuilah rijal mukmin....!!


Aku masih ingat peristiwa itu.
Ketika itu aku dalam perjalanan ke surau sekolah utk solat Maghrib berjemaah. Masa itu lebih kurang pukul 6.55 petang. Aku lihat seorang 'security guard' sedang bercakap sesuatu dgn seorang pelajar tingkatan 4 dgn nada yg agak bersemangat. Aku cuba mendekati dan pak cik itu pun nampak macam nak sampaikan sesuatu padaku. Lebih kurang macam ini kata-kata pak cik itu :

"Nabi dahulu membela dan membiarkan janggut panjang atas alasan apa?" Dia bertanya. Kemudian dia terus menjawab, "hal ini kerana mereka dahulu tiada pisau dan pencukur utk memotong janggut mereka. Mereka hidup pd zaman batu.Tapi, kenapa ada orang pd hari ini yg nak membela janggut?. Mungkin mereka tak tahu".
Macam itulah kata-katanya.

Aku mula rasa nak marah dan sedih pun ada terhadap pak cik itu. Aku tidak tahu di manakah maklumat sedemikian yg dia dapat? "Kenapa pak cik itu cakap macam itu?", hati ini bermonolog sendirian.

Aku ingin membantah. Tapi, apakan daya dia dah tua dan tidak sesuai pd ketika itu utk aku bertengkam lidah. Aku bertekad utk berjumpa dgnnya selepas kelas 'prep' iaitu lepas solat Isya'. Aku berazam ingin membetulkan kata-katanya. Bukan bermaksud aku lebih pandai daripadanya. Tapi, aku tahu sedikit sebanyak ilmu tentang perkara ini. Kasihan pak cik itu, dia jahil.

Tapi, aku tidak berdaya dan tidak berjaya utk berjumpa dgnnya. Entahlah mengapa? Namun, aku berharap Allah Ta'ala akan mengurniakannya hidayat dan hakikat. Aku juga berharap agar dia tidak lagi menyebarkan idea dan pemikiran sebegitu kpd pelajar dan orang lain.

Sebenarnya, semua perkara mestilah berpandukan al-Quran dan sunnah NabiNya. Janganlah berkata-kata dan bertindak mengikut akal pemikiran semata-mata. Jika tidak, kita akan sesat!

Ingatlah, wahai muslimin dan mukminin....!

Aku pernah terbaca dan mendengar hadith lebih kurang sebegini dibacakan.

# Daripada Aisyah R.A. meriwayatkan drpd Nabi s.a.w. bersabda bahawa kecantikan lelaki ialah pada janggutnya manakala kecantikan perempuan ( sbg isteri dan mahram ) ialah pada rambutnya.

kalau salah, tolong betulkan..

Aku juga pernah mendengar dlm 1 hadith bahawa  Nabi s.a.w melarang muslimin janggut dipotong atau dicabut walaupun sehelai.

# Nabi s.a.w juga diriwayatkan mempunyai janggut yg tebal dan panjang hingga ke paras dadanya.
# Nabi s.a.w menyuruh muslimin membiarkan janggutnya panjang dan menipiskan atau mencukur misai (kalau salah, tolong betulkan)

Melalui sebuah hadith juga, ulama' ada berpendapat bahawa janggut bermula drpd tengah cuping telinga hingga ke bawah dagu.

Namun, tidak salah utk merapikannya, tapi bukan memotong, mencabut, atau mencukurnya.

Cuba kita lihat, janggut ialah antara sunnah Nabi yg kekal yg dpt menjadi bukti cinta kita terhadap baginda dan bukti kita mengamalkan sunnah baginda s.a.w agar memperoleh syafaat drpd baginda kelak.

Kalau salah, tolong tegur dan betulkan saya yg lemah ini.....

# Dalam al-Quran juga Allah Subhanahullah Ta'ala ada berfirman:

Katakanlah wahai Muhammad, jika kamu cintakan Allah maka ikutilah aku, maka Dia akan mengasihimu....

 Renung-renungkanlah...............

Monday, September 21, 2009

hish, susah juga ya!

Baru petang tadi aku dan keluarga menziarahi Mak Ngah selepas Mak Long. Hah, best jugak. Tengok anak buah bermain-main, hmm...seronok nak kacau dia orang. Meriah juga sebab tak sangka seorang pelajar sekolahku juga ada di sana. Ialah, rumah Imam Telok Mas...sesiapa pun nak ziarah.

Dapat juga bersalam dengan Amar, artis nasyid yg agak top tu. Dia berkahwin dgn sepupu saya pd thn lepas, hehe. Lepas itu, dengarlah pula perbualan family dgn saudara mara. Mereka cakap pasal 'course' yg kakak sye ambil, biomedik..

Abang saudara ini seorang pensyarah, pandai dan bijak berkata-kata. Rupa-rupanya dia dulu bercita-cita nak jadi doktor, tapi apakan daya tiada rezeki kerana kurang cemerlang. Dia cakap macam tu la. Dia kata ramai kawan dia yg jadi doktor, tapi memang susah rupanya. Ada kawannya yg mengadu macam-macam apabila bekerja sebagai doktor. Kawannya cakap, kalau dulu cita-cita nak tolong orang, tapi sebenarnya mereka yg doktor ini sepatutnya ditolong oleh orang lain. Manakan tidaknya, orang lain berhari raya...dia orang kena jaga pesakitlah, 'call emergency', tidur kadang-kadang 2 jam sahaja, dan macam-macam lagi.

Susah rupanya jadi doktor ni...perlukan kekuatan dari semua aspek Saya mula rasa cuak pun ada. Tanya pula kak long, "macam mana pula kalau doktor gigi". Dia cakap, ok je, tapi berat juga. Doktor gigi ini tak ramai pesakit sebab ramai org malu nak jumpa doktor 'checking' gigi dan sebagainya.

Hah tak tahu lagi macam mana.....
Ya Allah, bantulah aku...

Macam mana ye?


Cuba anda perhatikan gambar nie...
adakah fikrah anda sama dgn saya...
saya ingin lihat gadis-gadis Islam semuanya berhijab..

Bagus...
Menteri Besar Kelantan pernah buat kempen tentangnya...
saya suka..

tapi..
pemimpin Melayu Islam lain tak nak buat...
nape ar..

malaslah nak kutuk....
minta maaf semua..

Sunday, September 20, 2009

luahan hati..








Hati ini memang suka melihat kehebatan Islam dan umatnya. Keindahan dan keajaibannya bukanlah pada nama semata-mata tapi pada fi'il umatnya yg mendapat perhatian bagi mereka yg masih belum memperoleh Hidayah dari Allah Ta'ala.


Tengok umatnya dari aspek berpakaian yg menutup aurat cukup menonjolkan kesusilaannya. Hati ini terus terang menyatakan suka melihat nisa' yg bertudung labuh apatah lagi mereka yg mampu berniqab. Memanglah, hati ini diciptaNya sebagai seorang lelaki muslim, lebih kurang macam itulah.


Sejuk mata memandang mereka yg berniqab ini, tampak seolah-olah mereka sangat cantik. Entah.,..


Ustaz kepada tuan hati ini pernah memberitahu bahawa berniqab bagi miratun @ nisa' ini kalau mengikut mazhab Syafi'e, memang wajib. Takpelah...banyak sangat pendapat.

Rupa-rupanya mereka yg berniqab ini dikatakan akan memperoleh lebih kurang 7 ke 17 'special gift' dari Allah, hmm lupa. Maklumat ini diperoleh seseorang, waAllahua'lam.


Tapi,  mereka memang nampak cantik sekali.
Semoga Allah merahmati mereka dan semua wanita Islam....

Jangan leka!...


Kalau bulan Ramadhan dulu, kita selalu qiam utk  ganjaran pahala dan maqbuliyat dari Allah Ta'ala.
Tapi, macam mana pula utk bulan-bulan lain.

Sebelum balik cuti hari raya pada hari itu, sempat pula seorang ustazku menasihati rakan-rakan dan aku.
Dia berkata Nabi s.a.w pernah bersabda lebih kurang maksudnya macam ini: 
jangan tinggalkan qiam pada 2 malam ini iaitu malam 'Idilfitri dan 'Idiladha. 

Dia berkata bangun qiam pada kedua-dua malam ini sangat penting kerana ada ganjaran khas dari Allah Ta'ala.

marilah sama-sama kita rebutkan...
jangan terlalu nak beraya...hehe..

Friday, September 18, 2009

try dulu....

Alhamdulillah....
Baru sekejap tadi aku dapat jawab soalan add maths yg dianggap susah bangat dlm trial hari itu. Tengok, betapa aku dapat ingat setiap inci soalan itu. Manakan taknya, itulah antara soalan yg aku bingung utk jawab dlm exam hari tu, soalan GP dan 'circlenya' dan gitu-gitulah. Hmm...tapi soalan yg 'cosec' tu...peh. Langsung  aku tak jawab sebab tengok formula, aik...lain macam je, waduh..

Tapi, rupa-rupanya soalan GP tu takdelah susah sangat. Aku tanya kakakku yg dh success dlm spm dulu, hehe..dia kurang ingat. Tapi, dia suruh cuba dulu dan akhirnya aku yg berjaya menyelesaikannya dgn izin Allah Ta'ala.

Tapi, soalan prove 'cosec' tu belum lagi. Aku mengharapkan add maths kali ni lebih baik dan kalau boleh nak dapat sekurang-kurangnya A2 sebelum aku dapat A1 dlm spm 09 nanti. Hah, itulah keazamanku.

But Hamdi, don't forget other subjects!

Usrah muhibbah

Suasana pada hari ini sangat riang buat keluarga dan diriku. Ya la, adik-beradik semua ada di rumah. Maklumlah, nak raya. Apabila dah ramai-ramai macam ini, hmm..kenalah pula kemas rumah sama-sama. 'My umi and dad' as the director, hehe.

Aku dan abangku buat kerja yg berat-beratlah, lap dinding, angkat rak, mengecat, dan macam-macamlah. Boleh kata satu keluargalah buat kerja. Memang seronok, tapi penatlah. Apatah tidaknya, adik yg 4 tahun kecik ni pun nak menyapu juga.

Alhamdulillah....

truth love....yeh

Tuhan, betapa aku malu...
atas semua yang Kau beri...
padahal diriku....
terlalu sering membuatMu kecewa...

Entah mungkin kernaku terlena...

sementara Engkau beri aku kesempatan..
berulang kali...
agar aku kembali....
Dalam fitrahku....
sebagai manusia....
untuk menghambakanMu...
tapi..
betapa tak ada apa-apanya aku di hadapanMu...


aku ingin mencintaiMu...
setulusnya...
sebenar-benar aku cinta,
dalam doa...
dalam ucapan...
dalam setiap langkahku...


aku ingin mendekatiMu...
selamanya...
sehina apapun diriku...
ku berharap..
untuk bertemu..
denganMu Ya Rabbi...



Thursday, September 17, 2009








Allahu Akbar!
Susah betul fizik dan + math trial spm...
rasanya macam nak nangis je...
hmm...
banyak yg tak dapat jawab...
terutamanya fizik...
segala yg dah belajar, tak nak keluar...
rasa macam susah sangat...
mungkin dosaku yg terlalu banyak....
entah...

tapi, memang padan dgn mukaku ini...
ya la..
usaha utk subjek ini macam tak seberapa..
tapi..
berangan nak dapat A...
tapi...
tiada mustahil bagi Allah Ta'ala...
utk mengurniakanku A...

Sekarang aku mula sedar..
kajian itu ....
betapa usaha itu 82% kejayaan...

Keazaman..
utk masa yg tinggal ini...
akan aku pulun sebaiknya...
utk 'score' semuanya....
dlm SPM 2009
YEH!!!

Sunday, September 13, 2009

"apa dh jadi ni, Ya Allah....."


Tak perasan ke kita semua! Kenapa masih lagi ada orang Islam hari ini yg tidak mahu akur?...Kenapa masih lagi ada remaja seperti saya begini dan begitu? Kenapa tak mahu ikut cara yg ditunjukkan oleh Nabi s.a.w dan Islam utk menghambakan diri kpd Allah Ta'ala?
Dalam bulan puasa ini macam-macam. Di bazar, jualan-jualan...hmm. Masih ada pemuda seperti saya yg pakai seluar pendeklah, rambut entah macam mana? Pemudi pula ada yg tak pakai tudung, baju macam tak cukup kain, dan macam-macam.

Ya Allah, berilah kepadaku dan mereka hidayah lagi dan lagi. Sesungguhnya jika mereka memperoleh hidayah, maka mereka akan lebih baik daripadaku.

Saturday, September 12, 2009

rijal

Antara golongan yg akan mendapat naungan Allah Ta'ala di Padang Mahsyar nanti ialah pemuda yg hatinya sentiasa terpaut dgn masjid. Tapi...macam mana pula kalau kita sahaja yg selalu ke masjid dan macam mana pula dgn org2 lain, jiran-jiran lelaki yg sebaya dgn kita yg akhir baligh. Kita sepatutnya dakwah dan ajak mereka bersama utk solat berjemaah di masjid. Jadi, ajaklah mereka secara berhikmah supaya tidak dituntut oleh mereka nanti...
 

Sunday, September 6, 2009

fasa maghfirah


Tidakku sangka hari-hari dalam Ramadhan kini berlalu macam terlalu cepat. Mungkin aku lebih tumpuan utk 'trial exam' atau memang aku banyak membuang masa dgn nonsense activities.

Fasa keampunan ini membuatkan aku berazam utk selalu beristighfar tidak seperti sebelumnya. Namun, keazaman ini sangat kurang menampakkan hasil buat diriku. Memang benar kata-kata dan nasihat daripada ustazku di sekolah bahawa ingin mengucapkan satu Subhanullah pun sebenarnya kita berhajat kepada hidayah dan pilihan dari Allah Ta'ala utk menyebutnya.

Ya Allah, ampunkanlah aku dan kurniakanlah kpdku lidah dan hati yg sentiasa menyebut namaMu

Saturday, September 5, 2009

Ampunkan daku......

Satu kesalahan tersangat besar sebenarnya kalau kita membesarkan atau mengutamakan urusan makhluk lebih daripada tanggungjawab dan panggilan daripada Allah Subhanuhulla Ta'ala. Contohnya mudah, iaitu apabila berkemundang sahaja seruan azan...adakah muslimin segera pergi ke masjid atau surau utk berjemaah dan adakah muslimat di rumah-rumah atau di tempat kerja atau ipt segera menunaikan solat di tempat mereka? Itulah persoalannya.

 Saya pernah mendengar sebuah hadith dibacakan lebih kurang maksudnya sebegini: antara perkara yg tidak boleh dilambat-lambatkan ialah mengerjakan solat pd waktunya. Tanggungjawab ini ialah yg kedua selepas urusan menyegerakan pengurusan jenazah apabila ada kematian.

Tapi, saya sebenarnya juga tergolong dlm kalangan orang yg bersalah besar ini. Saya sering melambat-lambatkan utk ke masjid berjemaah apabila azan berkumandang, dan kadang-kadang tidak pergi. Saya lebih utamakan komputerlah, TV, dan sebagainya. Saya perlu sedar dan insaf yang saya mesti berubah.

Teringat pula kisah seorang sahabat yg menjaga solat berjemaah di masjid. Pernah suatu hari beliau sedang membina rumah, lalu azan berkemundang dan ketika itu hanya tinggal satu batu bata sahaja untuk siapkan rumah tersebut. Sahabat tersebut berasa sangat gementar dan mencampakkan batu tersebut dan segera berlari ke masjid utk solat. Beliau takut kalau pekerjaan dengan satu batu tadi menyebabkan beliau telah membesarkan makhluk daripada Allah Ta'ala. Begitu sekali kan para sahabat!
Ampunkanlah aku Ya Allah, sesungguhnya Maghfirah itu milikMu Ya Allah......

Friday, September 4, 2009

Syukur...

Alhamdulillah...hari ini aku baru berjaya jawab 4 paper utk percubaan SPM. Minggu depan, kena sambung lagi, ..hmm. Good luck for me and all ummah!

Sunday, August 30, 2009

Mari beriman sebentar!

Allah Subhanahullah Ta'ala Maha Berkuasa..
Selain daripada Allah, semuanya makhluk dan langsung tidak sedikitpun berkuasa..
Allah, Dialah yang meciptakan tujuh petala langit dan tujuh petala bumi....
Allah, Dia sedikitpun tidak berhajat kepada mahkluk..
Tapi..semua mahkluk berhajat sentiasa kepada Allah Ta'ala..

Malam tadi selepas Isya' dan sebelum tarawih, aku rasa itulah kali pertamanya aku melihat sendiri pengkebumian seorang jenazah pada malam hari. Arwah bernama Abu Hanifah..baru berusia 25 tahun, hanya 8 tahun lebih tua daripadaku. Meninggal asbab kemalangan, tapi semuanya telah ditetapkan olehNya sejak azali lagi. Walaupun aku tidak mengenalinya, namun arwah dikatakan seorang pemuda giat dalam usaha dakwah, sering kali beri'tikaf di masjid atau surau..dan banyak lagi. Alhamdulillah...tapi aku tidak tahu lagi bagaimana pula dgn diriku...apakah keaadanku apabila didatangi malaikat apabila berada dalam kubur nanti, sesungguhnya aku belum bersedia...Tapi, mati itu tidak mengenal usia, ya Allah matikanlah aku dalam Iman dan kalimah Lailahaillah...


Saturday, August 29, 2009

Jangan berdusta & berlawak!

Pada pagi Sabtu yg indah ini aku terlewat sedikit utk bersahur. Namun, alhamdulillah...aku dpt bersahur utk mendapatkan keberkatan sunnah. Hukum solat berjemaah bagi orang lelaki sememangnya banyak pendapat daripada ulama'. 


Selepas solat Subuh berjemaah di masjid pada hari ini, aku mendengar beberapa buah hadith drpd seorang insan yg biasa membacakannya di masjid.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Sesiapa yg berbohong utk membuatkan orang lain ketawa, maka malaikat akan menjauhkan diri daripadanya sejauh satu batu". (lebih kurang maksudnya)


Baginda juga ada bersabda: "Sesiapa yg berkata-kata sesuatu supaya org lain ketawa, maka dia akan masuk ke neraka antara langit dan bumi besarnya". (lebih kurang maksudnya)

Kalau salah..tolong betulkan..

Barulah aku faham betapa bergurau supaya org lain ketawa pun dilarang sama sekali. Sebenarnya, aku memang seorang yg ceria yang suka bergurau dgn kawan-kawanku. Banyak lagi sebenarnya hadith tegasan keras drpd Nabi kita tentang perkara ini. Namun, sekarang aku bertekad mengamalkan hadith tersebut dan menyampaikan kpd sesiapa...InsyaAllah..

Thursday, August 27, 2009

Fadhilat Romadhon

Drpd Hazrat 'Ubadah bin Samit r.a., sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda pada satu hari sedangkan Romadhon telah dtg kpd kami: " Telah datang kepada kamu Romadhon, bulan yg diberkati. Allah Ta'ala akan menumpukan perhatianNya kepadamu di dalamnya, lalu Dia akan menurunkan rahmat dan akan menggugurkan dosa-dosa dan menerima doa, Dia akan memerhatikan perlumbaan kamu di dalamnya dan Dia akan membangga-banggakan kamu kpd para malaikatNya. Maka perlihatkanlah kepada Allah akan kebaikan. Sesungguhnya orang yg celaka ialah dia yg telah diharamkan dari rahmat Allah Ta'ala pada bulan ini.

Monday, August 24, 2009

Wahai adikku...




Inilah dua org adik kecilku. Seorang berusia 6 tahun dan seorang lagi akan masuk 4 tahun.Entahlah..kadang-kadang melihat gelagat mereka berdua mengingatkan aku akan hubunganku dgn abangku dahulu. Kadang-kadang bergurau, bergembira, dan kadang-kadang bergaduh..hmm. Hafizuddin yg si abang kepada Hazim nie...hari pertama Ramadhon bersemangat nak berpuasa...bagus..alhamdulillah. Hari kedua pula..hai..dah tak nak berpuasa..Tak mengapa...itu hanya latihan wahai adikku!

Wahai adikku,
Aku mengharapkan kamu akhyar minni,
Walaupun kadang-kala fi'ilmu merisaukan aku,
Tapi aku yakin kamu bisa,
Merangkul erti kesolehan yang hakiki,
Yang mendapat pandangan dari Allah.....

Saturday, August 22, 2009

What the actual SPM...!


I still remember that brother. He came to the mosque with a group he joined. If I'm not mistaken, there were also fewer arabian that together with the group. They all exactly mukmin who involve in invitation deeds. They come to Malacca for 'Fi Sabilillah' about almost fourty days. It also a brother who older than me about some mere a year. Nevertheless, he looked matured and lanky than me.


After Zohor 'berjemaah' an arabian greeted me. He smiled at me. He said that I'm looked like an Egyptian. I was felt some surprised. Then, the first mention brother introduced himself to me. We had a bit of conversation. He was exactly just ended of sittting SPM. So, I told him I'm also wonder to face it in this year.
He said and adviced me that the SPM examination is just on paper and do not sustained till the world after. "It is not the actual and the truth success even though you get straight A's, its just on paper and if you fail, you could repeat it again,isn't it?" he asked me? "Of course, I replied him. "How about our actual SPM, Sijil Padang Mahsyar or Sijil Panggilan Maut," he asked me again. I just nodded for his words. I'm really aware about that.


Thats why he come for fourty days in case to have training to learn more about the significant of 'dakwah' that left by Nabi s.a.w to us as his ummah. He also said that it's the training to know more about us as human being and what are the responsibility that headed to us. We must learn how to know and recognise Allah, our God even more depthly. We have to do this not only within fourty days, but it's our actual duty in this world as ummah....
After that, when we get the tough and strong faith its will be easier for us to complete all Allah and Rasul's insructions. But, all this need efforts mainly 'dakwah' to keep it forever and ever.

Friday, August 21, 2009

Selamat menempuh bulan kesabaran


Allahumma bariklana fi rojaba wa sya'ban wa balligna romadhon....

Sunday, August 16, 2009

sambungan..

Ayah dan umiku akhirnya mengizinkan aku. Petang Jumaat itu aku sampai di rumah dari asrama, kira-kira sebelum asar. Selepas itu, aku mengemas pakaian utk bertolak ke surau di mana tempat jemaah berkumpul pd malam itu juga, selepas isya'. Sebenarnya berat hati ini ingin meninggalkan ayah dan umiku buat sementara waktu ketika itu...hati ini seakan-akan tidak mahu, tapi...apakan daya...ustazku itu ikhlas. Sewaktu meninggalkan mereka di halaman...mata ini seakan-akan nak menangis...apatah tidaknya, aku baru hendak bercuti akhir tahun. Tapi, aku kuatkan semangat.


Malam itu aku dihantar oleh seorang jiranku yg sebenarnya juga terlibat dlm kerja-kerja dakwah. Sewaktu dlm keretanya, aku diberitahu olehnya bahawa sebenarnya aku telah dipilih oleh Allah semasa muda lagi...masa itu aku baru berumur 15 tahun. Banyak lagi yg dinasihatkannya. Sampai di sana, aku sembahyang sunat dan selepas itu aku mula beri'tikaf sebab hari dah hampir larut malam. Aku berasa agak senang sikit sebab ayahku yg baik hati sebelum itu meminjamkan aku 'handset' kedua yg tidak dipakainya agar aku dpt menghubungi keluargaku selama 40 hari meninggalkan mereka.



Keesokannya, kami bertolak ke Masjid Sri Petaling. Aku sama sekali tidak tahu utk apakah ke sana. Apabila aku sampai saja di sana...masyaallah..ramainya org yg mengikut sunnah nabi, berjubah,berserban,berjanggut, dan lain-lain...hampir keseluhurannya. Aku mula rasa kerdil dan hina di sisi Tuhanku. Apatah tidaknya..aku tidak macam mereka. Aku takut kalau nabi tidak mengenali atau hendak mengaku aku ini sbg umat baginda sedangkan aku ini jauh drpd sunnahya. Aku mula bertekad..


Jemaah kami dikeluarkan ke Penanti di Pulau Pinang..hmm..jauhnya. Alhamdulillah...banyak rupa-rupanya yg saya tidak tahu tentang kehidupan ini telah saya tahu juga. Hati yg kadang-kala sedih ini terubat juga dgn menghubungi umi dan ayahku. Sekali lagi aku terasa amat sedih juga apabila tak dapat berhari raya haji dgn keluarga. Bertambah sayu dgn alunan takbir di sana. Aku mula menelefon umiku..." hamdi, nanti hamdi balik nanti..umi buatkan rendang ye.." umiku berkata dalam keadaan aku dannya hampir-hampir tersedu ingin menangis.


1 atau 2 hari lagi 40 hari ini akan habis. Aku masih ingat, rupa-rupanya 'result' PMR masa itu akan keluar pada hari yg sama aku balik nanti. Jadi, aku tidak dapat bersama-sama keluargaku mengambil keputusan tersebut. Hari terakhir, 'handset' ini berbunyi...umiku menelefon, aku mula bertanya tentang keputusanku dgn perasaan yg amat mendebarkan. Umiku meminta aku meneka berapakah yg aku mampu dapat...aku kata 8A atau.....Kemudian, "hamdi dpt 9A..tahniah"..suara umiku itu jelas menunjukkan yg dia gembira.

Dalam perjalanan pulang ke Melaka, kak long menghantar 'sms' kpdku..."tahniah hamdi dapat 9A, tak nak apa-apa ke drpd umi?". Aku menjawab, "tak nak apa-apa kot". Aku berasa sangat bahagia pd hari itu. Tapi, aku tak mahu berasa tinggi drpd org lain, takut-takut niat itu terkandas...


Alhamdulillah...