Sunday, August 30, 2009

Mari beriman sebentar!

Allah Subhanahullah Ta'ala Maha Berkuasa..
Selain daripada Allah, semuanya makhluk dan langsung tidak sedikitpun berkuasa..
Allah, Dialah yang meciptakan tujuh petala langit dan tujuh petala bumi....
Allah, Dia sedikitpun tidak berhajat kepada mahkluk..
Tapi..semua mahkluk berhajat sentiasa kepada Allah Ta'ala..

Malam tadi selepas Isya' dan sebelum tarawih, aku rasa itulah kali pertamanya aku melihat sendiri pengkebumian seorang jenazah pada malam hari. Arwah bernama Abu Hanifah..baru berusia 25 tahun, hanya 8 tahun lebih tua daripadaku. Meninggal asbab kemalangan, tapi semuanya telah ditetapkan olehNya sejak azali lagi. Walaupun aku tidak mengenalinya, namun arwah dikatakan seorang pemuda giat dalam usaha dakwah, sering kali beri'tikaf di masjid atau surau..dan banyak lagi. Alhamdulillah...tapi aku tidak tahu lagi bagaimana pula dgn diriku...apakah keaadanku apabila didatangi malaikat apabila berada dalam kubur nanti, sesungguhnya aku belum bersedia...Tapi, mati itu tidak mengenal usia, ya Allah matikanlah aku dalam Iman dan kalimah Lailahaillah...


No comments:

Post a Comment