Thursday, August 13, 2009

mungkin nielah asbab hidayah utkku....


# Lps tu aku lihat ade sekumpulan pelajar yg duduk dlm 1 kumpulan...lps bacaan hadith slps asar brjemaah. Aku mula2 trtanye "mereka tu buat ape..kumpul kt 1 tiang tu..", monolog hatiku..bukannye kdg2 tp..selalu..Lepas tu ade trdengar sahabat nie kate...diorg bermesyuarat. Mesyuarat ape hah..aku pun beranikan diri ikut mereka...branila..apa taknye..ade gk kwnku 1 formku yg ade di situ. Tp..yg duduk ketike itu..kbnyakannye pelajar2 yg lebih senior la...tp..diorg lg mengalu-alukan sume pelajar yg nk duduk dlm mesyuarat tu..

# Oo..rupe2nye diorg bincang utk pegi ziarah dorm ke dorm yg mcm mlm tu..pastu lg diorg mesyuarat..sape yg akan bace hadith utk esok lps asar...kt dpn dewan surau. Slps tu..diorg ade bincang mcm2 lg..tp..ade istilah2 yg aku mmg x pham..yela..student baru kat skolah nie.."bayan", "ta'alim", n banyak lg lah...

# 1 mlm dan mlm yg lain2 jugak...aku lihat mereka ini berkumpul dan berdoa..and then..diorg berjln dlm berkumpulan. Ooo..baru aku teringat diorg yg dtg ke dorm mcm mlm tu..rupe2nye diorg org yg same cite tntg iman, yakin, n camtula..Bende nie diorg buat lps selesai solat isya' lps prep mlm kire2 jam 10.40 mlm..

# yg aku terkesan tu..mereka berdoa..sblm pegi ziarah tu..pastu.. aku mula minat nk join diorg sbb lgpun..ade sorang kwnku yg ikut gak..hmm..Lame2 baru aku tahu inilah usaha dakwah yg berjln di skolah ini. Slps tu..aku aktif skit2 ikut diorg..rase diri mengenali diri akhirnye..sbg hamba Allah yg lemah dan langsung x boleh buat ape2 melainkan dgn kuasa dan keizinanNYA..

# Masuk form2..aku ikut lg cm biase. Lps tu..dlm mesyuarat aku dengar diorg ckp psal keluar di jln Allah..Aku terus bingung dan x tau mcm mne tu..hmm...Bermule drpd itu..hatiku ini berkocak-kocak nk tahu mcm mane keluar di jln Allah tu...pastu..aku pun ade ckplah keinginanku kpd abg tu yg aku nk ikut skali..Tp..dier kate form2 blum boleh lg.."mase form3 nnt boleh he"..abg jamil name dier..skrg nie kt uia..

# Wlau bagaimanapun..aku terus letakkan keazamanku yg tinggi utk ini...rupe2nye diorg yg 'keluar' tu keluar dgn cikguku yg mereka panggil ustaz razak..tp..dier sebenarnye bukan ustaz..dier ajar KH, tp merupakan dai'e yg cintakn Allah dan agamaNya...

# Lama2 aku knl dier..seorang yg x bleh terlps drpd memperkatakan tentang kebesaran Allah dan tntg kewajipan berdakwah atas org Islam..itulah dier yg berseri-seri wajahnye dgn janggutnye yg putih cantik...

# Mase form3 aku meminte izin drpd ayah dan umiku utk ikut ustaz nie...mase tu x tau nk ckp ape...tp..ustaz suruh ckp nk ikut khemah ibadat di masjid...Tp..umiku ckp..xpelah hamdi...lps PMR bolehlah ikut ye..maklumlah aku akan mnduduki PMR thn tu...

# Tp..ntah cmne..sblum pmr lg iaitu mase cuti bln 8 lg...ayah & umiku benarkan...so...aku pun ikut keluar...tp aku ckp dgn ustazku...1 hari@2hari saje..aku lupe..itulah 1st time keluar..Hmm..rupe2nye banyak yg aku belajar...belajar utk dekatkn diri kpd Allah..Dakwah cara nabi..dr rumah ke rumah, solat jemaah, Quran, zikir, memuliakan org lain, blajar bercakap tntg kebesaran Allah kpd org lain...Barulah aku knl siapakah diriku ini....dan siapakah penciptaku Yg Maha Hebat dan tiada tandingan itu....dan apakah tugasku sbg umat nabi di bumi ini..

Hmmm..Ya Allah tetapkanlah aku dlm iman dan matikanlah dlm iman....

No comments:

Post a Comment