Friday, August 14, 2009

Aku yg masih mencari

Pengalamanku mengikuti ustazku itu keluar di jlnNya hanye 2-3 kali saje. Tidak penah rasanya aku keluar sampai 3 hari..paling lama pun 2 hari. Rasanye inilah suasana dakwah yg mirip mcm zaman nabi yg kite dengar..ye la..banyak yg x suke..pastu ade yg menentang.

Pernah sekali semasa aku keluar di suatu surau bersama beberapa org pelajar di sekolahku..pd mulanya mcm biasa.. dpt singgah di situ. Tp...mlm tu 'amir' @ ketua jemaah beritahu yg pengerusi surau tu x benarkan kite keluar di situ...Kedatangan kami di sana masa tu ditolak, mlm tu juga kami terpaksa pergi ke markaz dan i'tikaf di sana. Tp..sebelum tu, ada seorang pak cik yg giat dlm usaha nie berdoa utk jemaah dan supaya org yg di kg tu dpt hidayah. Hatiku terusik apabila dia berdoa dlm keadaan menangis teresak-esak pd mlm tu..apatah lagi doa yg dipohon dgn bahasa melayu yg kita faham...Ya Allah......Kalau nak tahu..sebenarnya pak cik itu cacat penglihatan...itu yg membuatkan hatiku semakin hampir nak jatuh meluluh...ya Allah...

Namun, apa yg aku belajar ialah bahawa ujian ni baru sangat2 sedikit...jauh sekali ujian yg Allah Subhanahullah Ta'ala beri kpd nabi2 dulu hinggalah nabi junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.a.w . Apabila teringat semula kisah2 mereka...rupe2nye tentangan buat mereka lebih dahsyat lagi.

Masa tu PMR dah nak dekat.....

Maka, aku pun bersungguh-sungguh utk exam ini. Trial yg lepas aku hanya mendapat 7A 2B...Peperiksaan ini bermula dlm awal Ramadhan...alhamdulillah...aku dpt menjawab dgn tenang.

Lepas pmr tu..aku pun mengikuti kelas menghafaz surah2 pilihan Quran yg dianjurkan oleh sekolah. Aku masih ingat ustaz tu...Ustaz Alias namaya..muda lagi..merupakan al-hafiz dan alim. Suaranya sangat merdu...mule2 dier ajar al-fatihah. Rupa2 nye dier kata belajar al-fatihah nie sampai mati pun belum habis sebenarye....banyak yg sensitif..hmm..
Dlm kelas yg singkat selama lebih kurang 2 minggu lebih tu..kami hanya menghafaz surah2 mcm Al-Mulk, Ad-Dukhon, As-Sajadah, n Yasin..Sebenarnya ade antara kami yg dh hafal..cume nk menfasihkannya.

Nak tahu kenapa keempat-empat surah nie dititikberatkan dlm kelas nie? Sbb ustaz tu beritahu bahawa ade dlm satu kitab menceritakan....' Suatu ketika Saidina Ali Radhiallhuanhu dtg jumpe nabi...mengadu yg beliau selalu mudah lupa ayat2 Quran yg dihafal..Maka, nabi ajarkan utk istiqamahkan buat solat 4 rakaat pd mlm setiap mlm jumaat, afdalnya pd waktu tahajjud utk baca keempat-empat surah slps al-fatihah pd lain2 rakaat, setiap 1 rakaat slps al-fatihah, baca 1 surah td..Kemudian nabi ajarkan doanya utk solat nie...doa nie ade dlm Kitab Fadhail Amal..Maka..nabi bersabda ini akan menguatkan ingatan utk hafaz ayat2 Allah(lebih kurg maksudnya)...wahai pembaca..cubelah..

Sekolah pd thn tu dh nak tamat...

Tp...sebelum tu..ustaz razak yg aku hormat ini mengajakku (tasykil) utk aku keluar di jlnNya selama 40 hari pd cuti akhir thn bersama dgn jemaahnya. Ya Allah...lamanye...aku x mampu utk memastikannya kpdnya..aku hnya tersenyum..dan mengatakan insyaallah..

Seminggu sebelum tmt skolah...pelajar2 asrama blk kg..trmasuk aku. Hari Ahad pg...sedang aku membaca di ruang tamu..dtg sebuah van n sebuah motor kt dpn umahku..Eh..ustaz rupenye..aku sedikit terkejut..dier dtg ngan sorang anak laki2nye..n seorang kwnnye..Diorg bg salam...and ustaz nie nk jumpe ayahku..sje2 ziarah. Kemudian, ustazku ini ingin meminta keizinan abwani utk bawa aku keluar 40 hari...Ayahku sedikit terkejut termasuklah diriku ini.
Kwn ustzku yg turut trlibat dlm usaha dakwah ini terangkan kt ayahku tujuannya...

Mcm biasala..aku lyn mereka sbg tetamu dgn skit jamah yg x seberape..

Lps tu.."ape nie ustaz? aku bertanye. Dier keluarkn 1 borang kecik utk diisi..Rupe2nye tu borg utk keluar 40 hari...ha...aku sedikit rasa kaget dn x bersedia..Hatiku terdetik mengeluh..haa ya Allah ...lamanye..hmm..

Lps tu diorg berngkat blk ...Umiku yg x menjenguk diorg mase tu pun dtg kpdku n ayahku..dier bertanye..kenape..? (akan disambung)

No comments:

Post a Comment