Wednesday, April 14, 2010

Fahamilah...

assalamualaikum...alhamdulillah, kembali menulis sikit-sikit.

Mesti yg mengenali diri ini bertanya kenapa aku 'join' jemaah Islam yg ini?

Sebenarnya aku juga tidak mengenali atau mengetahui apa-apa saja tentang perkara ini di sekolah rendah. Melangkah sahaja di alam sekolah menengah, alhamdulillah dgn taufiq dan hidayah Allah fikiran dan kefahamanku semakin bertambah. Melalui beberapa orang guru dan senior di sekolah ini, maka aku belajar. Belajar apa? Aku belajar utk mengenaliNya dgn cara mendengar cerita-cerita kebesaranNya yg sering diperkatakan oleh beberapa orang guru dan senior ini. Aku suka. Aku semakin rasa inilah yg aku cari selama ini. Aku perlukan keimanan dan keyakinan yg utuh dan sohih, tidak mahu sekali-kali syirik kepadaNya.

Suasana ini sebenarnya kebanyakannya di surau al-islah di sekolahku. Dgn dorongan dan kesungguhan guru-guru dan senior yg boleh digelar dai'e ini maka aku mula belajar cari pengalaman ' khuruj fi sabilillah ' ( keluar di jalan Allah ) Utk apa? Pada mulanya aku pun tak tahu, sehinggalah aku sendiri berada dalam suasana pengalaman. Aku dapat rasakan apa yg diajar dan yg diketengahkan dalam jemaah ini membuatkan keyakinanku dpt diperbaiki sedikit demi sedikit. Walaupun ada masyarakat Islam kita sendiri yg mencemuh jemaah ini, maka janganlah terburu-buru. Anda mesti berada dan merasai sendiri dalam suasana jemaah ini dahulu dan barulah anda akan faham. Macam buah durian. Kita tak dpt nak menilai rasa buahnya tanpa kita sendiri berusaha membukanya dan merasai sendiri kelazatan buahnya.

'khuruj' 3 hari, 40 hari, dan 4 bulan, itu bukan permasalahannya. Itu satu bentuk kaedah dan tertib serta latihan. Sebenarnya guruku berkata, berdakwah perlu setiap hari sebagaimana makan dan minum perlu kpd setiap hari kerana kitalah umat yg dipilih Allah. Namun, aku bukanlah sebaiknya. Terlalu banyak yg aku tak mampu. Sekadar walaupun secebis yg aku mampu, aku cuba istiqamahkan.

Apabila kita keluar di jalanNya, kita belajar utk tinggalkan sementara keluarga yg kita cintai, ini membuatkan kita sering teringat keluarga kita apabila khuruj dan membuatkan kita sering mendoakan mereka dgn sungguh-sungguh, hidayah utk mereka, supaya perlindungan dan keselamatan dari Allah buat mereka yg ditinggalkan. Daripada sini, kita belajar bertawakkal dan megharapkanNya semata-mata. Maka, kita akan dapat tarbiah utk mendapatkan 'halawatul iman'. Belajar berkorban demi Allah dan Rasul. Kita belajar tundukkan nafsu kita dgn pelbagai kelalaian dan kesibukan duniawi di rumah, tempat kerja, dan sebagainya. Kita belajar utk tinggalkan sementara rumah kita, televisyen kita, permainan 'game' kita, internet kita, keseronokan kita di rumah, dan lain-lain. Maka, pada waktu ini kita mula tempatkan suasana diri kita dalam suasana utk dekatkan diri kita kepadaNya dan tumpuan yg lebih dan lebih lagi kepadaNya daripada sebelumnya yg kadangkala amat tandus sekali taqarrub kita kepadaNya. Ini tidak bermakna kita tinggalkan segalanya. Tidak sama sekali. Jemaah ini tidak mengajar sama sekali utk tinggalkan keperluan dunia.

Kita belajar sunnah baginda s.a.w. Kita berjalan dari rumah ke rumah cuba menghidupkan kembali sepertimana yg terdahulu. Alhamdulillah, daripada ini, maka kita dapat belajar sifat sabar apabila dimarahi dan dicemuh oleh org lain. Kita juga belajar utk menyayangi org Islam yg lain dgn mengajak mereka utk ' khuruj fisabillah ' dan memperbaiki diri sama-sama. Kita juga belajar utk mendoakan diri kita dan org Islam yg lain dan seluruh umat utk hidayah. Kita belajar bermacam-macam sunnah yg boleh kata 99% aku tak tahu. Sunnah ini menyebabkan kita seolah-olah 'tawadduk'. Namun, ia perlukan istiqamah dan ikhlas. Aku masih lalai lagi.

Kita belajar utk melakukan adab sebelum tidur dan belajar utk qiam malam. Sewaktu aku 'khuruj fi sabilillah' kadangkala apabila terbangun malam, aku terlihat ustazku qiam malam dan dia selalu menangis teresak-esak dalam doanya. Dia megajar kami yg 'khuruj' supaya belajar berdoa menangis-nangis sampai keluar air mata utk mancapai rahmatNya. Sedikit demi sedikit, kita belajar dan mesti sungguh-sungguh.

Aku merasakan inilah jemaah Islam yg sebenarnya kerana jemaah ini menyatupadukan umat Islam seluruh dunia tidak kira bangsa dan warna kulit. Kita satu ummat. Ustazku berkata, di mana-mana sahaja negara seluruh dunia, di situlah jemaah ini ada. Boleh kata semua negara mempunyai 'markaz'. Aku memilih jemaah ini kerana ia tidak berpihak kpd mana-mana pihak dan tidak memecahkan umat Islam sendiri yg kadangkala bertelagah sesama sendiri utk menegakkan pendirian dan perjuangan masing-masing macam dalam Malaysia sendiri. Maaf kalau ada yg tersinggung. Ingatlah, kita satu umat Islam. Dan aku tidak bermaksud utk menafikan jemaah Islam yg lain.


Sekadar perkongsian.

No comments:

Post a Comment