Sunday, March 27, 2011

Moga Allah ampun......

Alhamdulillah, baru tangguh khuruj 1 hari 1/2 di surau Kg Kubang, Nilai, NS. Allah Maha Kuasa, makhluk sedikitpun xd kuase..................

Minggu ni aku ad banyak kuiz dan test. Hanye tinggal lebih kurang 3 ke 4 minggu utk tamatkan asasi kat USIM nie.......Moga Allah mudahkan urusanku kerana aku disibukkan dgn chapter2 yg terlalu banyak utk dihabiskan dlm mase yg terdekat nie.....

Dlm akhir bulan dpn, insyaAllah, tamat. Cuti terlalu lame hingga bulan 9 nanti sebelum masuk degree. jadi, ape yg perlu aku buat...???enjoy?....JANGAN..>!!!

Mase mude aku dan seluruh orang Islam yg lain akan ditanye oleh Allah........
Dlm satu tazkirah yg aku dgr di surau kg nenek yg lps, sorg ustaz ni beritahu bahawa di hadapan Allah nanti, kita kene ceritakan seluruh kehidupan kita dari mula2 lahir sampai mati.

Tu satu perkara, ad lagi....
Khas peristiwa kita ketika muda remaja pun akan diminta oleh Allah utk diceritakan....Allahu Akbar!....
Bayangkan betapa pentingnya waktu muda ini utk agama Allah....apa yg kita dah laksanakan utk diri kita,....utk org Islam yg lain.......utk agamaNya.....

KITA AKAN DIPERSOALKAN.................................

dahlah kita kene cerita semua yg kita lakukan seumur hidup.....dah lps tu kene ceritakan tentang waktu muda sahaja....mcm mne nie....???
Jadi, kawan2....kita kene manfaatkan sebaik2nya....

Sebab tu saya azam buat keputusan utk khuruj di jalan Allah lagi dan lagi sehingga saya tiada lagi....amin~
Doakan saya....40 hari India.....22/5/2011.....

Nikah???
Mase keluar semalam, ustaz tu beritahu, lps habis belajar, terus keluar 4 bulan, pastu kahwin. Penting buat usaha agama dgn ahliah....

Haha...aku pun muda lagi....baru 19....tapi aku tanye jugak la....kalau kawin mase belajar...ok x???
Dia jawab...." boleh je....lagi bagus, insyaAllah dpt elak fitnah besar,......tapi susah sikit nak adapt waktu belajar dan sebagainya....

Aku saje2 tanye cmtu sebab ad trpikir juga nak kahwin mase belajar sebab aku dgr agak ramai jugak abang2 degree medik kat USIM ni yg nikah ketika thn 3 or 4 gitu...tapi sesame fakulti ....so agak terancang....

tapi, aku terpikir kalau kawin dgn pelajar kat sini, susahla sikit sebab kat sini perempuan xleh pakai purdah...and 1 lagi....aku dinasihati supaye kawin dgn wanita yg x bekerja dan x berkarier sebab karier mereka yg sebenar adalah utk jaga anak dan tarbiah mereka sehingga jadi anak soleh solehah, hafiz hafizah, alim alimah............entahlah....Allah saje Yg Tahu.

Rase mcm dunia nie dah x lame...tu yg rase nak nikah awal....takut banyak buat dosa bile x kawin lagi nie...mata saje dh cukup banyak melihat wanita bukan mahram....maklumlah kt kampus, majoriti perempuan...
Sebab, antare kelebihan nikah awal, utaz tu kate, dpt elak ribuan fitnah...

soal rezeki...makan minum anak isteri...???
Hah, tu kene usaha lagi atas iman, yakin,dan amal kita....baru kita faham...

entahlah siape jodoh aku...nak nikah dgn karkunah (perempuan yg buat usaha agama)....x kenal sape2 pun...
Tapi aku muda lagi, tapi ad orang kate aku ni dh mcm org yg dah kahwin, maklumlah,dah berjanggut. Kalau dgn wanita yg lebih tua sikit, biau aku fikir2 kan....WaAllahu A'lam

No comments:

Post a Comment