Tuesday, November 9, 2010

Sekadar saje2

Dlm rumah aku di Camelia Court nie, ade 3 bilik. Mula2 aku masuk, aku cuba berkenalan dgn kwn2 serumah. Mula2 jumpe, "oh, dr kelantan". Jumpe yg lain, "oh, kelantan jgk". Akhirnya 'roomate' aku sebenarnye ade 4 org kelantan, sorg kedah, sorg lg KL, dan aku......melaka. Mmg blur jgk mule2 nak biasekan diri. Maklumlah, dah ramai sangat org kelate, maka loghatnye yg mendominasi rumah ini agak membuntukan aku. Kdg2 dyorg kecek ape kt aku pun aku x paham. Dyorg gelak, aku pun gelak. Haha, mmg blur. Tp skrg ni, so orhe kelate dan so lg orhe kedah dh mai pindah kt maktab sbb rupa2nye dyorg nak jd cikgu.

Alkisahnye skrg, dah banyak juga loghat kelate yg aku belajar, sehinggakan aku skrg nie bile kt kampus ngn kt apartmen, aku bnyk kecek kelate. Suasane mempengaruhi. Skrg ni kalo dyorg oyak ape2 pun, insyaAllah aku dh bleh paham.

Teringat masa Sem 1 yg lepas. Aku dan beberape 'roomate' dan sorang 'roomate' sebelah study same2. Tapi biasalah, kalau study group x dibuat dgn betul2, maka kdg2 berbual kosong la nampaknya, huh. Moga Allah ampun.

Tapi ade satu hr nie brborak pasal pompuan plak. Aku pun x ingat sape yg mulekan. Dia yg mulakan tu ckp dy nak kawin umo sekian....dan sekian, ckp dah ad yg berkenan la. Aku pun agk malas nk layan. Pastu, sorg member nie kecek kat aku cmnie...

" hamdi, isteri ko nanti mesti berpurdah kan?". Aku sikit terdiam malu dan akhirnye trpakse juga keluarkan pendapat. Aku tanye dy, " mcm mane ko bleh taw?". Dia kate kt aku, " aku tengokmu je dh tahu". Maklumlah, aku dlm proses nk belajar amal sunnah Nabiku, Muhammad saw. Aku diam tande setuju dan agk suke dan mhon dlm hati dimaqbul oleh Allah utk dikurniakan zaujah yg mencintaiNya sebegitu. Slps tu, sorg lg kwnku yg agk periang mengusik, " hamdi, ko tabligh, isteri ko mesti tablighiah". Aku senyum je. Aku ckp kite sume tabligh sbb kite semua brtanggungjawab utk sampai-sampaikan yg haq.

Dan kemudian aku tringat ade 1 hadith yg pernah aku bace di blog sape ntah, lupe. Lebih kurg maksud hadith, perempuan yg baik ialah perempuan yg tidak dilihat oleh lelaki yg bukan muhrim. Next aku pun sebut mafhum hadith tu kt kwn2. Kemudian sorg lg kwn, dia nie al-hafiz. Dia ckp ade mafhum hadith, lebih kurg maksudnya, perempuan yg baik ialah perempuan yg tidak disebut namanya oleh lelaki yg bukan mahram.


Moga Allah bagi hidayah kpd aku dan kwn2ku utk usaha yg haq. amin~.

No comments:

Post a Comment